• MajaLarsson

göra barnmat av frysta grönsaker?

e d okej??
    ex morötter, broccoli, blomkål etc etc...lr måste man använda färskt??

majs å ärter är ju okej, d vet jag!

gjorde ärtor förut, blev pyttelite men gjorde på massa ärtor... i purépressen... ska man använda nåt annat, mixer till exempel?? ej handmixer bara, e osams med den!
    blir ju inte helt slät, hur gör man för att få den HELT slät??
    min son e 4 mån nu...

några tips??

• Svar på tråden göra barnmat av frysta grönsaker?
  • thefrog

gör alltid på fryst broccoli blomkål med mera...

• AMA68

Köper det mesta på burk för att veta säkert att han får rätt näring i sig varje dag.
    Dessutom är det hårdare regler vad gäller bekämpningsmedel på grödor ämnade för barnmat så det finns som jag ser det bara fördelar med burkmat - ja, förutom kostnaden då, men ca 25:-/dag tycker jag är ganska överkomligt ändå...

• Lolagumman

Jag har själv aldrig gjort egen barnmat men jag är helt säker på att frysta grönsaker är ok att använda. Ofta har frysta grönsaker ett bättre näringsvärde än färska eftersom det skördas i exakt rätt tid samt att behandligen, (blancering och nedfrysning)sker så snabbt. jämför med ex med färska morötter som skördas på hösten och äts på våren, en massa näringsämnen går förlorade under den långa lagringstiden. Det man dock bör tänka på är att frysta grönsaker kan innehålla skadliga bakterier ex. listeria och bör alltid upphettas ordentligt. Självklart gäller detta också färska grönsaker.

Svar på tråden göra barnmat av frysta grönsaker?