• cicci85

Hur mycket kan man dricka innan man kör bil??

Jaa precis... Jag hör egentligen till dem som tycker att det ska vara nolltolerans.
    Jag tycker inte att man ska kunan säga att "jag har ju bara druckit en öl/ett glas vin" eller liknande.

Men nu så kan man ju dricka lite innan man kör bil.
    Hur mycket behövs i snitt för att komma upp i 0,2 promille?
    Har förut sett nån sida där man kan räkna ut i förhållande till sin vikt och hur mycket man ätit oxå har jag för mig.. Nån som kan länka?

Jag undrar detta för att några jag känner tycker att man kan dricka en flaska 4,2 öl precis innan man kör bil elelr emdans.. Typ som läsk...
    Jag tycker inte att man ska det men de hävdar att det är luugnt!

• Svar på tråden Hur mycket kan man dricka innan man kör bil??
  • Leeloo

Jag tror att det är en folköl.

• Leeloo

En 4,2 är på toook för mycket.

• isisisis

Jag tror att man kan dricka en starköl och sedan vänta i 3 timmar om man är normalviktig! Men jag kanske har fel?

• dreamzone

Eller inget alls är mitt förslag. För att vara på den säkra sidan ;)

älskar mina barn, mina änglar.
  • MissBlaise

Räkna, allvarligt så sätter man sig inte bakom ratten efter att man druckit.

• Ina05

MissBlaise skrev 2006-10-13 16:42:52 följande:

Räkna, allvarligt så sätter man sig inte bakom ratten efter att man druckit.
    Jag menade inte att man kan köra bil efter att man druckit, men TS bad ju om en länk - kanske för att övertyga några hon känner som tycker att man kan det...
  • hampo

3 glas vatten.

§ alla har vi varit små §
  • isisisis

En mellanöl på en timme....sen kan man köra! 0,2 promille.
    Efter 2 timmar är jag helt alkoholfri!

• isisisis

Efter testen då! En mellanöl...som jag drack 16.00 då kan jag köra efter en timme....efter 2 är alkoholen helt borta!

• cicci85

Jag skulle övertyga dem om man INTE kunde köra såklart!
    Men enligt testen så skulle de kunna köra direkt efter en starköl tillåmed! Stora killar!
    Så jag kan väl inte gnälla mer... De får väl dricka sin 4,2 till maten och sen köra iväg...
    Fast jag tycker att det är fel!!

• Sommaren22juni1979

Dricka alkoholdrycker passar inte bra med bilkörning..
    Oavsett hur lite man än dricker...

Det finns så mycket som påverkar , inte bara mängden..

Har förlorat en vän pga en person som drack bara lite ..
    Han jobbade dessutom när det skedde..
    Mejade ner henne med en lastbil..
    Vad som påverkat honom mer än de lilla han drack .. ja nån blandning av nån medicin och värktabl du kan köpa på apotek..

Så jag kan ju säga rakt ut min åsikt.

Kör aldrig om du tänker dricka .. inte ens en lättöl..

Pga den du dödar eller skadar har kanske familj..
    I min väninnas fall så förlorade en 2årig flicka och en 7 årig pojk sin mamma , och min gode vän sin sambo.

• Gilmore Girl

Det handlar då inte om hur många promille man har i fall man blir stoppad av polisen! Det är min åsikt... På landet finns det småvägar som kallas "fyllevägar" för att det är 0% chans att polisen står där och därför är det många som dricker och kör för att de ändå ionte åker dit. Skrämmande!

Det handlar om att alla reagerar olika på sprit och många reagerar mycket på väldigt liten mängd alkohol.
    Sätter man sig bakom ratten med någon som helst pytteliten del alkohol i kroppen finns risken att man förstör sitt eget eller någon annans liv..

Är det fler än jag som såg Robert Aschberg testa drunk driving i tv för några år sedan?

• Skrinda

Som så många andra redan skrivit (och som ts också anser) är det helt enkelt så att man inte ska dricka alkohol alls innan man kör bil!

Det handlar inte om risken att åka dit utan den fara man utsätter sin omgivning för!

Så himla enkelt, och så många idioter som inte klarar av att följa det...

Har också förlorat en nära vän pga ett rattfyllo. Att köra efter att man druckit alkohol anser jag vara samma sak som mordförsök, vare sig en olycka sker eller ej.

• Leeloo

Ja absolut, för man kan inte blunda för riskerna. Hur dum man än må vara...

Svar på tråden Hur mycket kan man dricka innan man kör bil??