• Snickartjejen

Är du förälder till barn med glasögon?

Hej!
    Har en son på 3,5 år som kommer att få glasögon snart. Var och provade ut bågar igår. Nu till mina frågor:

* Hur gör man för att få honom bära dem hela tiden?

* Vad ska jag säga när han ifrågasätter varför han måste ha dem?

Kan tilläggas att jag har glasögon och hoppas förstås att det blir lite lättare så. "Tyvärr" har inget barn på dagis glasögon, kanske hade blivit lite lättare då. Eller barn i denna ålder kanske inte reagerar så mycket på vad den andre har. Tänkt mycket på att min son kanske inte kommer vilja ha sina glasögon eftersom ingen annan har det. Mycket funderingar.

Ni föräldrar som har barn med glasögon, skriv gärna och ge mig lite tips är ni snälla. Behöver verkligen det.

Kram från Veronica

• Svar på tråden Är du förälder till barn med glasögon?
  • misa

Hej där. Har en tolvåring som haft glasögon sedan ca fyra års ålder. Han såg ganska dåligt då vilket man upptäckte på fyraårskontrollen (jag hade inte märkt något). Det var aldrig några problem att få honom att använda sina glasögon. Jag tror att de tycker det är så skönt att se bra så de vill bära glasögon när de är så små. Värre är det om de hunnit bli större och kanske tycker det är skämmigt med glasögon. Min son har nu sedan ett par år kontaktlinser. Funkar kanon.

• Pysse

Min son fick glasögon när han var 3,5 år ungefär. Har faktiskt aldrig varit något problem. I början tyckte nog alla hans dagiskompisar att det var lite häftigt med glasögon och ville gärna prova och nu har de vant sig att han har glasögon.
    Ibland när han gnäller lite och inte vill ha dem - berättar vi hur glada hans ögon blir när han har på dem - jag har till och med gjort en liten saga om hans trötta ögon, som helt plötsligt fick glasögon och blev pigga och glada igen.
    Dagisfröknarna har varit kanon - om han har tagit av dem, har de påmint honom men ändå inte tjatat.
    Största bekymret har varit att vi blir av med glasögon och vi kan tillbringa timmar med att leta efter dem.
    Glasögonen har också fått sig en och annan törn- glasögon och trilla ner från klätterställning är ingen bra kombination och glasögon i mamma handsväska och när pappa sätter sig på handväskan är heller inge hit. En gång fick vi köpa ett helt nytt par - men ofta har vi kunnat lämna in dem till optikern som har fixat dem gratis. Märket vi har "mumin" är visserligen ganska dyra, men de har gratis reservdelar till glasögonen och jag tror vi har tjänat in det flera gånger om.
    Både jag och min man har haft glasögon sedan 5 årsålder och vi har alltid längtad efter linser-så vi har bestämt att så fort sonen är tillräckligt gammal, så skall han få linser.
    Lycka till - jag tror det kommer att gå jättebra.

• Pysse

Jag glömde säga att min son är 6 år nu och det är fortfarande inga problem

• åskmamma

har era små barn gjort synundersökningar? min son är tre och jag har bett om en undersökning men fick ingen.

• kajsa27

Min dotter bönar och ber om att få glasögon hihi.... vi är ofta på synsam för jag har linser.... hon står och provar alla bågar.

• Snickartjejen

Pysse: Tack för dina uppmuntrande ord. Det värmer ska du veta. Jag har oroat mig jättemycket för det här med glasögon men jag hoppas att det kommer att gå bra. Kul det där att du hittade på en saga, hi hi, kanske vore nåt! Max (våran son) älskar när jag berättar sagor för honom där han är med i den så nu ska jag nog berätta en saga där Max får glasögon! Tusen tack för tipset!

Åskmamma: Max föddes i graviditetsvecka 27 och hans ögon kontrollerades redan från kuvöstiden.

Kajsa27: Kul med din dotter, hi hi. När jag var liten, eller rättare sagt, jag tror jag var runt 12 år, sa jag till mamma att jag såg dåligt och behövde glasögon. Mamma tog mig till en optiker och jag lurades när jag skulle säga bokstäverna på tavlan. Jag såg alltså bokstäverna men sa att jag inte såg vissa av dem, fniss, busigt va? Fick aldrig glasögon då, optikern förstod nog att jag lurades, hi hi. Tänk så man var!

Kramar från Veronica

• yttan

Jag kan bara säga att det tycker jag inte är en tidig ålder att få glasögon i. Jag har en dotter som är 15 månader och hon är översynt på bägge ögonen och har glasögon. Hon fick glasögonen när hon var 10 månader.

Mamma till Patrik 040821 och Pia och Petra 050716
  • Snickartjejen

yttan: Ok. Har det fungerat bra då?

/Veronica

• yttan

Nej det har inte fungerat, för att jag har två barn till som håller på att drar av henne glasögongen hela tiden. Hon som har glasögon har en tvillingsyster och en bror som är nyfikna på vad hon har på näsan så att säga. Jag kan själv inte ha mina glasögon på mig utan att barnen ska dra av mig dom hela tiden.

Mamma till Patrik 040821 och Pia och Petra 050716
  • Snickartjejen

ytte: Så tråkigt att höra att hon inte får ha glasögonen ifred. Hoppas det blir bättre så småningom.

Vi får väl se hur Max dagiskompisar kommer att reagera, om de nu märker något överhuvudtaget =)

/Veronica

Svar på tråden Är du förälder till barn med glasögon?