• Shoegal

80-talsfest?!

Vi är ett gäng tjejer som ska fira våra födelsedagar med att ha fest med 80-talstema. Skulle gärna vilja ha tips på "lekar" eller ngt man kan göra för att få lite fart på festen. Temat får gärna gå som en röd tråd genom lekarna (kanske inte Ryska posten o.dyl. ) Har ni andra tips på dekor osv tages det tacksamt emot!

• Svar på tråden 80-talsfest?!
  • Shoegal

Ingen som har några tips?

• MammaFia

Mycket neon

Sätt ihop en musiktävling å gissa låtarna, för att se vem som kommer ihåg 80-talet bäst.
    Det går ju att göra en frågesport oxå om 80-talet

Det finns inte rätt eller fel -bara annorlunda
  • Shoegal

Vi har väl funderat på ngn form av tipspromenad eller liknande i början av festen, för att få folk att lära känna varandra. 80-talstema på frågorna är ju en bra grej. Musiktävling också. Tips på bordsplacering? Funderade lite på kända par från 80-talet (typ Alexis - Krystal, Tubbs - Sonny, osv). Andra tips?

• Sötling

Kul ide!

Kan ni inte ha fem-kamp? Vi hade det på midsommar i år och tog med de grenar vi själva haft på barnkalasen på 80-talet. Tex, trä snöre runt midjan med penna knuten i snöret som man ska pricka ner i en flaska mest gånger på tid. Lekte alltid det som små. Andra grenar som kan vara med är att äta mariekex och sen vissla en truddelutt (den som visslar först vinnet), kasta plastringar på ett sånt där plastkryss med olika poäng, sätta knorren på grisen osv osv. Jättebarnsligt, men alla mindes att de lekt detta som små (på 80-talet) och vi hade skitkul!

• Sötling

Eller Sanning och Konsekvens! Hur kul var inte det!!?

• Shoegal

Tack för alla idéer. Jättebra lekar!!

• Sötling

Lycka till, hoppas ni får en kul fest!

• leonina

Åhhh, 80-talstema vad kul! Glad

Lekar; musiktävling är jätteroligt. Man kan göra lite fler varianter, typ melodikrysset. Spela en snutt, fråga efter artist, namn (riktiga eller alias), skivbolag, ev covers, årtal osv.
    Lekte man inte "ta bort en stol då"?
    ni kanske inte känner varandra så väl innan, annars finns ju singstar och liknande med 80-tals musik.

Dekor; som någon sa, neon! rökmaskin (om ni har råd), såna diskokulor med färger.

Vet inte om ni tänkt laga mat? flygande jakob är i sådana fall ett tips Glad

Ska ni ha "80-talskläder" på er också, och frisyrer?

• Shoegal

Vi funderade på tacos men vi trodde att tacos kom på 90-talet. Det visade sig att tacos introducerades i Sverige 1982 så då passar det ju perfekt!

Karaoke har vi funderat på att hyra men Singstar kanske går lika bra?

Jupp, vi ska köra 80-talskläder så jag får väl börja bege mig till Myrorna och leta. Det ska ju passa storleksmässigt också

Kom på en lek nu, man skulle ju kunna köra typ "Minns ni glassen" och ha bilder från GB's 80-talsglassar?

• Shoegal

Så till klädseln:

Jag var på Myrorna idag i hopp om att hitta lite roligt töntiga kläder men hittade bara vanligt töntiga kläder (inge kul att ha på sig ju). Jag har ju en idé om Madonnas Like a Virgin-look men så gick jag in på Lindex och hittade ett par skotskrutiga strumpbyxor som jag köpte (efter att ha kollat så det var öppet köp) och nu är jag i valet och kvalet.

Jag är inne på att ha en tyllkjol men hittade ingen på Myrorna. Däremot hittade jag ett gudomligt coolt neongrönt tylltyg som jag kan sy en kjol av (bara att sy på en mudd ju) men neongrönt och skotskrutigt passar ju illa. Antingen blir det skotskrutig punkrocker eller neongrön Like a Virgin men vilken ska jag välja?!?

• leonina

Shoegal: gissa glassen lät ju toppen! är själv glassoman, och minns många gamla godingar med saknad.

Jag tycker du ska köra på neongrön Like a Virgin Skrattande med tuperat, sockervattenhår och svarta näthandskar Skrattande

• Shoegal

Tuperat hår är självklart val, oavsett outfit Näthandskar hade jag tänkt att ha, men var sjutton hittar man sådana idag?!?! Glitter hade några tråkiga i rött utan fingrar...annars hade de många balla smycken som skulle passa neon-outfiten. Just nu lutar det starkt åt neon, jag längtar efter att få dra på mig en neongrön tyllkjol

• leonina

tuperat hår = självklart Skrattande

Hmmm, fast var inte handskarna utan fingrar (funderar lite) om du vill kan du ju färga de svarta Glad

• Shoegal

leonina: Det kanske de var? Har för mig att det fanns sådana där "torghandskar" men i spets osv. Vet inte riktigt vilka butiker som kan tänkas säljas sådant bara...Kanske Shock här i Gbg...

• Shoegal

Någon som vet ifall det finns plastglas i form av martiniglas att köpa?

• Shoegal

Jaha, nu ska man komma på lite sånger då. Tips om 80-talslåtar som funkar som allsång? Jag har bara kommit på Dover Calais än så länge. Den ska vara lätt att sjunga och "alla" ska komma ihåg melodin.

Svar på tråden 80-talsfest?!