HUR gör man smarrig köttfärslimpa?
Min dotter Älskar köttfärslimpa!
Jag vill ha ett smarrigt recept!
Min dotter Älskar köttfärslimpa!
Jag vill ha ett smarrigt recept!
Gör en vanlig men linda in den i bacon.
Jag borde nog gå och lägga mig nu... för jag läste rubriken 3 ggr och läste den som "Hur gör man SLEMMIG köttfärslimpa?"
Här har du ett recept som inte går av för hackor!
2 dl crème fraiche (gärna lätt)
ca 500 g köttfärs
1 paket fransk löksoppa (pulver)
peppar efter behag
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna väl. Forma till en limpa. Lägg på en smord plåt. In i ugnen i ca 40 minuter. Servera med kokt potatis och lingon/salgurka. Sås kan ev göras på skyn som blir.
(Från www.ica.se)
Gör köttbullsmet fast lite fastare sen penslar du den med senap och strör över ströröd.
Smaskens!
Lintra:
"Gör en vanlig" hehe, Men jag VET INT ENS HUR man gör en vanlig ju..
Det ska vara margarinklickar på när den går in i ugnen och så ska man ösa den då och då: blir jättefin yta.
Här är mitt bidrag, den här är jättegod.
köttfärs
en kryddpåse Cevappcicci (eller hur det nu stavas? från Santa Maria)
Fetaost
oliver
morötter
en gul lök
zucchini
potatis
turkisk youghurt
Blanda köttfärsen med kryddpåsen samt ungefär 2 dl vatten. Lägg hälften av köttfärsen i en ugnssäker form o forma till en limpa. Smula fetaosten o blanda med oliver och lägg på köttfärsen. Ta resten av köttfärssen och lägg på. Kladda lite så att skarven försvinner.
Pensla på lite kinesisk soja.
Strö sedan morötter i bitar o lök i klyftor runt limpan. Ha på lite olivolja o franska örtkryddor på grönsakerna.
In i ugnen på 175 - 200 grader i ungefär en timme.
Koka under tiden potatis i klyftor, när de nästan är mjuka lägg de i formen o blanda med morötterna och löken för att få krispig yta o lite färg.
När ungefär 10 min återstår, in med zucchini i bitar runt limpan.
Spadet blandas sedan med turkisk youghurt till en sås.
Voila!