• hella23

Invasion av bananflugor!!! HJÄLP!!!!

Jag håller på att bli galen snart.
    Har fått jordens invasion av bananflugor som inte försvinner.
    Har kollat varenda hörn i köket och vardagsrummet om det finns något som drar till sig dom men inget...
    Det är bara i dom rummen dom håller till...

Hur fan får man bort dom?
    Finns det någon spray eller något man kan använda?

Snälla hjälp!!!!

• Svar på tråden Invasion av bananflugor!!! HJÄLP!!!!
  • Jojjanna

Jag fick tips här på jobbet idag om att ställa fram ett glas med saft med några droppar ättika och diskmedel...

Saften och ättikan lockar till sig flugorna och diskmedlet gör att ytspänningen går sönder så att flugorna drunknar...

sen så ska man tydligen städa avloppet i diskhon noga med fettlösande medel för att få bort flugäggen och fluglarverna som finns där... blää

Jag har inte testat detta än men hoppas på att det ska göra underverk

• Leeloo

Jag fick tipset idag att hälla kokande vatten i vasken några ggr om dagen för det är där dom lägger sina ägg. Men jag vet inte omdet funkar, ska prova själv idag.

• Bebis

Man behöver faktiskt bara saft o diskmedel, vet iofs inte om det funkar bättre med ättika men här dög det utmärkt utan.

• hella23

Tack för svaren ska testa saften redan i kväll.

Vet inte vart dom kommer ifrån.
    Börjar fundera på om det kan vara mina blommor som drar till sig dom...har fredskallor eller vad dom heter i fönstren...

• M2B

Bananflugorna verkar vara i farten överallt! Tror inte att det är dina blommor som är boven, om du inte planterat nån liten fruktskrott där då .
    Vi har två glas med rödvinsättika (går bra med vanligt rödvin oxå) och lite diskmedel i i köket nu. Ligger hur mkt döda flugor som helst där nu.

• Leeloo

Vi har massor med flugor på jobbet och jag vet flera andra som oxå har massa flugor. Det verkar som att dom är många nu.

• hella23

Mix megapol hade snackat om det förra veckan oxå då jesse som är radiopratare hade samma problem och folk ringde in med tips.
    Jag missade tyvärr det...
    Så jag är iaf inte ensam om dessa nya hyresgäster.

• Leeloo

Hyresgäster? Snarare snyltgäster!

• hella23

Mmm men saften har åkt fram så nu är det operation vräkning här.
    Hoppas det fungerar bara.

• MyFine

Det verkar ju vara en invasion av bananflugor just nu! Själv har jag oxå en trevlig liten population som har gjort sig hemmastadda..
    Har sett massor med trådar här om just dom små jävlarna.
    Ska prova en såndär blandning och se hur lättlurade dom är.

Svar på tråden Invasion av bananflugor!!! HJÄLP!!!!