• Vimsan

Källarrökt skinka?

Någon som har koll på om man kan äta det???

• Svar på tråden Källarrökt skinka?
  • Tini

Jag äter det på mackan ganska ofta. Har fått höra att så länge den är färsk och köpt över disk ska det inte vara ngn fara.

• linhen

Har fått olika bud om den är kall- eller varmrökt... Fryser min 72 timmar innan jag äter!

• Susie

Har läst på livsmedelsvärket att Källarrökt (alltså kallrökt) skinka ska man INTE äta. Dock vanlig rökt skinka går bra.

• Lilla K

Beror på om den är kall- eller varmrökt. Varmrökt = ok. Kallrökt = bör avstå.

Sen vet jag inte om jag håller med Tini ang över disk. Man ska enligt livsmedelsverket undvika vissa livsmedel i slutet av hållbarhetstiden. Köper man över disk har man ju inte en aning om hur länge produkten legat där. Dessutom flyttas den från disk (kyla) till skärmaskin (värme) åtskilliga gånger. Vacuumpackat hålls kallt mest hela tiden.

Vidare enligt livsmedelsverket så överlever bakterierna djupfrysning, så Linhens frysprocess är helt förjävel.

Livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se, sök på gravid!

• Ebbiz

ojdå, jag har ätit källarrökt skinka under hela min graviditet! Trodde faktiskt att den var varmrökt! Ska man bli orolig nu?

• Titti och mini

Över disk är OK eftersom listeria inte förökar sig där utan gillar vaccum-packningen o kylskåp

• Lilla K

Ebbiz: nä, du ska inte bli orolig. Det tjänar inget till. Har du inte blivit dålig, dina värden är bra, bebis rör sig som den ska, så finns ingen anledning till oro. Känner du dig ändå orolig, prata med din BM.

• linhen

Källa: livsmedelsverket

Toxoplasma gondii finns i rått kött, framför allt gris och får. Toxoplasma överlever troligen gravning och kallrökning. Parasiten dör vid upphettning över 65°C (helt genomstekt eller genomkokt kött) och vid frysning (-18°C) i minst tre dygn.

• Tini

Nu är jag helt förviirad!!
    Iof så handlar jag mitt kött på tisdagar när det kommer ny leverans till vår lokala affär. Vår chark "gubbe" vet att jag är gravid och ger mig färskt kätt av olika slag.

Källarrökt skinka ska sluta med om det visar sig vara skadligt...
    Ngn som vet ??

• Titti och mini

Tini - om den är kallrökt är den inte bra, oavsett om den kommer i vaccum eller över disk. Men oroa dig inte för det du ätit, så vanligt är inte Toxoplasmos

Svar på tråden Källarrökt skinka?