• solrosblad

Fler än jag som får ont i gallan av det mesta man äter?

Ja, det är skit jobbigt för jag får ont i mellangärdet och det värker och man blir illamående, frusen och tung i huvudet. Jag hade samma problem förra gången jag var gravid oxå. Vissa saker vet jag att jag inte kan äta, som lök, vitlök och kaffe på morgonen för då får jag superont. Men ibland spelar det ingen roll vad jag äter så får jag ont iaf. Det enda som hjälper är Losec mups, men hur billigt blir det då, de kostar skjortan och dessutom får jag äta nästan varje dag

Kan tillägga att jag rör påmig, äter fibrer, frukt och ingen skräpmat även om det händer ibland, men jag är noga med vad jag äter och dricker och ändå får jag ont...

Hur äter ni för att ni inte ska få problem med gallan? Det känns som ens vardag blir begränsad och man känner sig petig med maten...

• Svar på tråden Fler än jag som får ont i gallan av det mesta man äter?
  • Esprie

Jag har tagit bort ägg, äpple, päron (allt kärnfrukt + grönsaker med kärnor i när det är riktigt besvärligt) och om jag ska äta fet mat nån gång om jag t ex är ute och äter tar jag en tablett innan.. jag äter papaverin mot och det hjälper

• susanna82

Usch, inge roligt det där. Har själv haft problem med gallan, framför allt under min senaste grav.

Jag undvek fet och stark mat, inte så kul men nödvändigt! Sedan fick jag utskrivet smärtstillande. Jag tycker även att det hjälper med värme, jag värmde en vetekudde eller hoppade in i duschen.

• solrosblad

Det tråkigaste är ju att man blir så begränsad med vad man kan äta. Fet mat kan jag klara mig utan, men all annan mat...och kaffet...

papaverin, är det receptfritt?

• Marre76

Har du blivit undersökt för gallsten någon gång? Kan vara det du har. Hade det själv vid min första graviditet, hade ont i stort sett varje dag. Efter graviditeten blev det så allvarligt att jag fick ont av allt jag åt i perioder. Fick min galla bortopererad 2000. Nu får jag nästan aldrig ont. kan känna lite grann ibland, men då från gallgången.

Ont i gallan under en gravidtet kan också vara ett tecken på att gallsyror har börjat att läcka ut i blodomloppet. Men då får du även en hemsk klåda, mestadels på händerna och fötterna.

Ett tips som hjälpte mig från att slippa smärta från gallan var filen bifilus. åt den regelbundet i fem månader innan min operation och hade inte ont mer än någon enstaka gång.

• Tovisen

jag fick gallsten efter min första graviditet.
    Fick jätte onda jobbiga anfall. minst 2 gr i veckan.. men opererades, dom tog bort gallblåsan. sen dess har allt vart bra.
    Men när ja hade gallsten kunde ja knappt äta nåt, levde på knäcke bröd, potatis/mos,och kokt korv el fisk.

Jag har hört att de värsta är ägg,paprika,äpple,stekt,fet mat.
    Och man ska tydligen dricka vatten innan måltid och tugga noga innan man sväljer.
    ush de där e såå hemskt me dom där anfallen.:( lycka till

• solrosblad

Åh fy stackars er. Vad skönt att ni är bra från eländet nu.
    Jag tror inte det är ngn fara på så sätt för mig, jag har inga problem när jag inte är gravid, då kan jag äta vad som helst utan att magen säger ifrån.
    Om jag blir minsta lilla trög i magen så blir det värre i magen. Jag får heller inga anfall utan det är värk som sätter sig som ett band runt mellangärdet och bröstkorgen. Men man blir både frusen och trött och får huvudvärk av eländet.
    Jag ska köpa bifulus och testa det, det kan ju funka

• Charlotta M

Hej Alla

Vet ej om detta kan vara vad jag har. Jag har super onte till och från samt som det buktar ut lite typ 5 cm över naveln. Vet inte vad det är jag är första gångs gravid i 20 veckan. Jag gick in för att leta vad det kunde vara.

• solrosblad

Ja, på mig ärdet inget som syns, det gör bara ont. Hur känns utbuktningen då, mjuk eller hård? Det kanskeär ett bråck?

Svar på tråden Fler än jag som får ont i gallan av det mesta man äter?