Putsa fönster tips!!
Vad har ni i erat putsa fönster vatten? Och vad använder ni för trasa? Blir så less när det är ränder när det har torkat.. ser nu när solen lyser ute att fönsterna behöver få sig en omgång..
Vad har ni i erat putsa fönster vatten? Och vad använder ni för trasa? Blir så less när det är ränder när det har torkat.. ser nu när solen lyser ute att fönsterna behöver få sig en omgång..
Använd skrapa istället för trasa. Och jag skulle nog använda fönsterputs men går att ha vatten med väldigt lite diskmedel. Har man för mycket kan det bli flammigt.
Jag använder ytterst liiiite diskmedel. Sen torka av en extra gång med bara vatten o använda fönsterskrapa.
Perfekt resultat!
använder diskmedel o hett vatten - fönsterskrapa o trasa..
har aldrig problem med ränder efteråt...
slaskar på diskmedelsvattnet med en svamp - torkar av med fönsterskrapa o torkar lister med trasan samt torkar bort överblivet vatten på rutan.
Vatten m. ajax och fönsterskrapa. Sedan fönsterputs som jag torkar torrt med tidningspapper. Det blir aldrig nånsin några ränder. Bara klart, torrt och fint.
Funkar det verkligen med tidningspapper? Trodde det var en myt!
Jag använder också tidningspapper för att torka efter. Det funkar faktiskt bra!
Kul! Ska testa det nästa gång, blev utan den här gången och det gick bra
om det blir mycke ränder efter fönsterskrapan, kanske det är dags att byta ut gummilisten? den kostar bara 14-15 kr ...
Den behöver faktiskt bytas ut nån gång då o då....
Jag håller hårt i min microtrasa, fuktad i vanligt vatten, utan medel. Torkar nerifrån och upp, liter och karmar, ja allt runt fönstret. Funkar jättebra.
Missing Wolf: Ja då kan det då inte bli några ränder på fönsterna i alla fall!
emzemz: Nej jag slipper ränder och det blir rent efter som det är en speciell duk jag använder. För flera år sedan jobbade jag med städning, bl. a att putsa fönster. Det var där jag fick lära mig detta om microduken. Först drog jag på munnen och tänkte: "Äh det där kan aldrig fungera!" Men jodå, det gjorde det och sedan dess har jag inte använt putsmedel,skrapa eller någon annan duk/trasa till fönster.
Har precis som missing wolf en "mirakeltrasa" som jag använder. Kallt vatten sprutas på med vattenspruta, torka med skrapan. Klart!
Köpes på hemparty, dyyyrt men bra! Billigare än att köpa putsmedel år ut och år in kan jag tänka mig.
Jag köpte åxå en mirakeltrasa för nåt år sedan, men tycker inte den är bra till fönsterna.. dom ser jätterena ut, ända tills solen skiner, då är dom flammiga.... så jag använder mirakeltrasan bara till speglar, och till glasögonen....där är den jättebra...
Finns det olika mirakeltrasor tror ni??
mimmi 1: Ja det finns olika mirakeltrasor. En del är kopior och det är egentligen inga mirakeltrasor alls. Sen är det ju viktigt att använda den enbart fuktad, med ljummet vatten också. Fast det antar jag att du gör.
Om man har för mycket vatten på en fönsterruta och det blåser, se ser det jättefint ut i skuggan, men blåsten har torkat in vattnet och det resulterar i ränder när solen skiner på fönstret.
Var köper man en "äkta" mirakeltrasa då?
jag köpte min på nåt party har jag för mej...
mimmi 1: Ja gköpte min på ett hemparty. Kanonbra! Kan även köpa till en städmopp (inte alls billig) som man har till att torkagolvet. Den moppen (eller stativ som den egentligen heter) är perfekt när man är ute och ska torka fönster som man inte når upp till. Då sätter man fast putsarskrapan på den och putsar på.
Super bra med microtrasa..de finns olika såna, hitta en bra till fönster
Jag putsar fönstren med varmt vatten och liiite handdiskmedel ( Yes) och en trasa. Sedan torkar jag torrt med tidningspapper. Blir blankt, rent och inga ränder. Lite gammeldags kanske men funkar fint, jag fick tips av en städerska på jobbet.