• Fanty

Yoga och gravid?

Är det fler än jag som kör Yoga och är gravida? Jag är bara i v.5 men vår yoga-lärare har alltid sagt att man t.ex. inte ska göra eldandning när man är gravid eller har mens. Men jag undrar om det är något annat man bör undvika?

En enkel lösning vore ju att fråga min yoga-lärare, men jag vill inte berätta för henne att jag är gravid innan jag ens har berättat det för min mamma...

• Svar på tråden Yoga och gravid?
  • Boadicea76

Det beror på hur mkt du tränat Yoga före grav. och hur vältränad du är generellt sett. Jag tränar Ashtanga yoga o är i v10 och min tränare sa att jag lugnt bodre kunna träna tom sjunde månaden ung. Men då tränar jag tre-fem ggr v olika saker.

Vad du ska undvika får du ju bäst reda på av tränaden...men vill du inte berätta så... Jag har fått höra att man inte skall utföra vissa "vridna" övningar eftersom de "skär av" blodflödet t banet,men det gäller mest senare i grav. Så tidigt som första trimestern bodre det vara ganska lugnt, skulle jag tro...

Hoppas mitt svar inte leder t fler frågor än vad du fick svar på... *s*

Ha det gott!

• Boadicea76

Oj, vad det gick fort, och oj vilken stavning...! Hoppas du hängde med iaf?! *ler*

• Arcane

Japp, du ska inte göra skulderstående heller...och det finns fler ställningar du absolut inte ska göra, som jag inte kommer på just nu. Men rent allmänt ska du inte göra något som är speciellt ansträngande..ingen böljandning heller och definitivt inte eldandningen. Rotlåset kan du göra men utan att dra in magen då..för den övningen stärker bara bäckenbotten och fungerar som knipövningar vilket ju är väldigt bra både under och efter graviditeten. Snart är det nog dags att säga till din yoga lärare trots allt, eller byta till gravid yoga..sånt finns det ju, tycker själv att den är jättebra!
    Lycka till

• Fanty

Tack för svaren! Jag fortsätter nog ett tag till innan jag berättar, jag tror som du, Boadicea76, att första trisemestern måste det vara ganska lugnt. Men jag ska undvika allt ni nämnt ändå, för säkerhets skull.

Svar på tråden Yoga och gravid?