• loopy

Clarityn?!

Nu har jag varit hos min läkare pga utslag som kliar. Hon ger mig Clarityn och jag frågar om man verkligen kan äta det som gravid. Javisst, bara jag inte äter dom i en längre period.
    Så läser jag på fass.se att det inte rekomenderas för gravida. VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Clarityn?!
  • lurksmulan

Fråga din läkare igen. Påpeka att du läst i fass och att det står att det inte är lämpligt för gravida.
    Hon måste ju förstå din oro.

Själv fick jag byta från Zyrlex till Tavegyl när jag blev gravid.
    Vet inte om Tavegyl kan vara ett alternativ för dig?

• loopy

Jag har ingen aning! Har aldrig varit allergisk i hela mitt liv...

• lurksmulan

Jag är också dålig på det där, vet bara att Zyrlex funkar mot min allergi.
    Och Tavegyl verkar vara samma sak egentligen.
    Det jag tänkte på är att jag äter Zyrlex mot en allergi och att jag vet andra som äter det mot helt andra allergier. Och om Tavegyl hjälper mig kanske det skulle hjälpa dig också.
    Men fråga din läkare och lyssna med henne om Tavegyl.

• cillae

Jag ringde till BM i somras då det var aktuellt för mig att äta dom och då sa hon at det var ok. Jag åt vid behov då.

• loopy

Saken är också den att vi inte vet VAD jag är allergisk mot. Så jag antar att hon tyckte att Clarityn var bäst. Jag sa flera gånger att jag är gravid och som sagt, jag frågade om det var okej med. Så kanske ska jag våga att ta en iallafall å se om det hjälper. Det kliar hemskt här....

• Katja med skrutt

hej Loopy!

Tror du inte att du drabbats av graviditetsklåda, ska tydligen vara ganska vanligt?? Jag äter allergimediciner mot klåda i vanliga fall, men har blivit avrådd från det nu så jag får klara mig utan - även om det kliar som 17. Har däremot fått höra att den receptfria kortisonkrämen ska vara okej, så jag använder den i små mängder.

annars ska ju Tavegyl ska vara ett babysäkert alternativ, men den kan man bli fruktansvärt trött av

Lycka till!

• loopy

Tack för era svar.
    Jag ringde till läkaren nu och så säger dom att det inte alls är några problem. Är så arg så jag kan spricka nu... Klart att inte skulle stå i Fass att man INTE skulle äta det om det var okej! "Så står det på all medicin" säger dom... Idioter! Känner hormonerna svalla här. Får nog klia på istället, tänker inte riskera nåt. Galningar...

• lurksmulan

EN kan ju inte göra så stor skada! (Tycker man....)

• lurksmulan

Vad underligt att det står så om det inte är någon fara!?

fass.se står det så här om Tavegyl: Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning
    Tavegyl passerar över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Tavegyl under amning.

Då kan det ju inte vara så att det "står så på allt" som de säger!

• jlsj

Hej!
    Jag har ätit allergimedecin nästan hela mitt liv och går på astma och allergicentrum och när jag frågade där för jag åt aerius (uppföljaren till clarítyn) sa de att Zyrlex var helt ok och troligen både aerius och clarityn men eftersom det inte finns ordentliga forskingsrapporter på dessa medeciner får det inte stå i Fass. Dock fick jag en broschyr som en docent på huddinge sjukhus som forskat mkt i ämnet astma och graviditet och där står det att det inte ska vara ngn fara med clarityn.

Fördelen med Zyrlex och clarityn gentemot tavegyl är att man slipper varningstriangel och risken för trötthet.

Hoppas det blev lite klarare..

• loopy

Tack alla för era svar!
    Jag kliar på här och hoppas att det går över. Jag törs helt enkelt inte chansa... Kanske löjligt, men saken är den att jag fick en annan tablett mot tandläkarskräck, som jag tog innan jag visste att jag var gravid och den oron är tillräcklig.

Svar på tråden Clarityn?!