• Anonym

spermiernas väg till ägget..fattar inte

En sak jag tänkt på... alltså .. det är nästan pinsamt...
    Men när spermierna ska till ägget, simmar de rakt igenom livmodern eller kan de simma runt livmodern också och leta sig in i äggledaren den vägen?? Vilken väg är den naturliga/vanliga??

• Svar på tråden spermiernas väg till ägget..fattar inte
  • Teskedsmamman

Jag förstår inte hur spermierna först och främst skulle kunna ta sig ut ur livmodern för att sedan ta sig in igen???

Tänk så här:
    Slidan är ett rör som sluter tätt till en dunk (livmodern) denna dunk har 2 hål högst upp som mynnar ut i två rör... allt är tättslutande. Sluten på rören är öppna och det är här som äggstockarna finns... Kontentan är alltså att spermierna kan inte komma någon annan väg till ägget än genom slidan --> livmodern --> äggledarna. Det är i äggledarna som befruktningen sker, sedan snurrar ägget på i lugnt mak och delar på sig i ungefär 1 vecka innan det kommer ner till livmodern och bäddar in sig i livmoderväggen.

• Anonym

Så här tänker jag:
    Min slida är ett rör. I slutetet på röret finns min livmodertapp som är en del av livmodern. Jag tänker att spermierna kan simma runt livmodertappen- på utsidan. Eller finns det ingen öppning där? *känner mig skitdum*

• jummie

www.janssen-cilag.se/disease/ detail.jhtml?itemname=cont...

denna sida ska ha bilder på livmodern..kanske är lättare att se och förstå då..för att inte tala om att förklara..hihi!

• Anonym

Tack så mycket! Nu ser jag att "slidröret" omsluter livmodertappen så att inget kan "läcka" in i kroppen.

Svar på tråden spermiernas väg till ägget..fattar inte