• AnnaLina

Missnöjd 4 månaders - Ngn som känner igen sig?

Hej alla kloka,
    jag undrar om ngn känner igen sig i min situation och har några tröstande ord att komma med?

Min dotter är snart 4 1/2 månad och hon är nästan aldrig glad, bara när hon sitter i famnen eller äter vid bröstet. Hon har korta perioder på dagen då hon är glad, tex när vi byter blöja o jag busar med henne. Jag kan inte sätta henne i babysittern, inte i babygymmet. Inget passar min dotter. Pust, det tar på krafterna o man får INGENTING gjort.

Ngn som känner igen sig? Ngn som har tips på vad man kan hitta på? Så tråkigt att se sin älskling så missnöjd!

Hjälp tack!!

• Svar på tråden Missnöjd 4 månaders - Ngn som känner igen sig?
  • cap

Min 4 månaders var likadan nyligen. Det pågick i ett par veckor men gick över för ett par dagar sedan. Nu är hon en glad harmonisk tjej som kan ligga på golvet och aktivera sig själv ett litet tag i alla fall. Jag vet att det är jobbigt med allt missnöje och gnäll, men det är nog bara en period hon måste igenon. Det går aldeles säkert över snart.

• AnnaLina

Ok, tack för svar. Ingen annan som känner igen sig? Tror inte det är tänder på G för dom borde man väl känna om dom är på väg, eller?

• KissTheDawn

Adam är ju 4½ månad och precis likadan... inga tänder på gång och han har varit så här i 3-4 veckor nu *pust*.. bara massa gnäll, ibland är han glad och skrattar, men sen är han igång igen och inget duger, knappt ens att bära runt honom.. hoppas innerligt att det går över snart..

Jag har min sambo hemma nästan hela dagarna så det är lite lättare att få nåt annat gjort här men men.. jobbigt iaf.
    Hoppas det blir bättre för er snart!

• Emmela

Jag! I dag har det varit en sådan där dag där ingenting var bra...Vad jag än gjorde så var det fel, gnäll hela tiden. Min lilla tös är fyra månader och en vecka och har varit inne i en jobbig period tre veckor ungefär. Hon kan vara hur gullig som helst på kvällarna då hon skrattar högt och busar men förmiddagarna är öken... Och för att inte tala om nätterna, nu vaknar hon varje timme och ska amma och min sömn blir katastrolfal och det gör ju att orken tryter på dagarna så man känner sig som en usel mamma.

Är det någon mer som har/haft jobbiga nätter då barnet är/var runt 4-månader? Tips på vad man kan göra för hon kan ju inte vara hungrig varje timme eftersom hon mest snuttar, och ja hon tar ej napp!

• Smulan72

Runt 4 månader (några veckor fram eller tillbaka) så har barnen en utvecklingsfas och ett tecken på det är att de blir väldigt mammiga/pappiga och gillar inte att ligga själva. Andra tecken är att matlusten kan avta, de kan sova sämre, de kan bli mer ostadiga i huvudet igen och de kan bli blyga för främlingar. Men när fasen är över så kommer du antagligen att märka att hon lärt sig en massa nya saker!
    Detta har jag läst i en boken "Växa och upptäcka världen" av Hetty van de Rijt & Frans X Plooij - en helt suverän bok! Man förstår de små liven så mycket bättre när man har läst den

• jeannette

Destiny
    är så lite grann
    hon blir trött fort på saker o ting ...jag tror att det är att ändra från liten liten liten babys till liten flicka...

och då vill hon sitta fast hon kan inte sitta länge..

hon vill att man bär henne så att hon kan titta ut o så det är väl rolig hihi

ligga vid babygym...men snälla mamma inte så länge.

att jag bär henne o dansa med henne är väl rolig*då kan hon titta runt omkring*

hur mycket för jag gjort hemma...N A D A !!

hehhe

• AnnaLina

Åh, det är ändå alltid så skönt att läsa att man inte är ensam.... Tack alla!!

Emmela; Min dotter sover oxå sämre på nätterna nu, vaknar varannan / var tredje timme ungefär, förut vaknade hon endast en ggr per natt. Det tar på krafterna. Tyvärr har jag inga tips på vad man kan göra, dom kan ju inte vara hungriga!! Min dotter tar inte heller napp. Det är bara o härda ut och hoppas det går över snart!

Smulan72; Tack för boktipset! Tror jag ska köpa den och hoppas man har tid o läsa ngn gång!!

Kram!

• AnnaLina

Smulan72;
    Vet du om denna bok finns i bokhandeln? Hittade den ej på akademibokhandelns internet sida?!

• Tvillingmamma80

Som sagt..skönt o höra att man inte är ensam. Min Rasmus är likadan nu och har varit det en vecka kanske. Det enda som duger är när han får mat åsså om man går och bär omkring på honom. Men det är ju inte alltid det funkar heller. Men det som är jobbigast är ju att jag faktiskt har 2 små och Felicia blir ju den som får minst uppmärksamhet då eftersom han tar upp ganska mycke tid.
    Knepigt det där. Men hon är jättelugn nu. Det är bara gnäll innan det är dags för käk.
    Jag tror oxå att det är nån period dom går igenom. Det är ju skönt o veta att det faktiskt blir bättre.
    Peppar peppar...men dom sover iallafall fortfarande hela natten o det tackar jag gud för. För om inte jag får sova på natten så kan jag lova att jag inte är nån bra morsa dan efter...tyvärr.
    Men jag antar att det bara är att hålla ut och hoppas att gnällperioden går över snart.

• ullis79

Satt å pratade med sambon om detta idag!!
    Blev sååå glad när jag läste era inlägg här!
    Thindra är 4månader å 1 v. Och vi har märkt att hon sover sämre, äter lite sämre, gnällig när det kommer mkt folk(nästan så hon blir blyg) å inget duger vissa dagar!!
    SOM IDAG... pust! Fick inget gjort..
    Men dom flesta dagar är hon en superglad tjej som kan roa sig själv.

Nån som vet hur länge denna 4-mån period varar??

• Jennie123

Jag har en som varit så sen han föddes. Först nu börjar han kunna ligga/sitta lite själv en stund utan att bli tokig. Han är 5 månader nu.
    Det är så ledsamt och tröttsamt att grundinställningen är sån, jag vet. Inte vet man exakt vad som är fel heller.
    Oj, det var visst ingen hjälp.

• mia1968

Här kan du läsa avsnitt ur boken "Växa och upptäcka världen"... jag tycker den sidan är toppen då den beskriver de olika utvecklingsfaserna som barnet har, det gör en lite tryggare att veta varför hon/han är gnällig.... hoppas du har nöje av sidan

www.barnsidan.se/cldoc/65.htm

• AnnaLina

Tack mia1968, mycket intressant. Stämmer verkligen!! Då är det lättare att förstå och hålla humöret uppe!!

• Prutten

Alltså TACK!
    trodde nånting var galet nästan
    hela dan idag har vart kaos; nästan, missnöjd, mammig...från att kunnat "roa sig själv" kortare stunder....på bara 3-4 dagar är hon som "förbytt" håller man henne i famnen e det okej!"

Ska man låta dom få vara i famnen så mycket som dom vill eller!? nån som vet hur länge denna period håller i sig
    ingen som vet nån bra sida som man kan läsa om faser ex. denna fas?

• AnnaLina

Prutten;
    här kan du läsa, fick själv tips om denna sida här på fl. Hoppas det funkar, längre ner på sidan kan du välja olika faser och läsa om dom. Stämmer så otroligt bra in på min dotter, kundevarit jag som skrev det. =)

www.barnsidan.se/cldoc/65.htm

• Tokitoj

Oj oj oj. Låter exakt som min son. Jag vet, det är otroligt jobbigt med "missnöjda barn", men tyvärr så bara är det så. Mitt barn funkade bäst om jag gjorde mycket. Han trivdes liksom inte hemma i tystnaden. Jag var på caféer, hälsade på kompisar, gick till öppna förskolan och fikade med andra mammor, var med på babyrytmik- you name it! Han var faktiskt som bäst när man for omkring på saker som ett torrt skinn!!!
    Han hatade att ligga/sitta i vagn så antingen satt han i bärsele eller på armen och vagnen sköt jag framför. Eller så satt han i vagen och jag var tokstressad av hans grin!!! Han HATADE att åka bil, det var en svettpärs att ta sig i bil hem till någon. Min tillbakablick av spädbarnstiden är faktiskt med lite avsky p.g.a detta. jag var söndertrasad och räddningen blev dagis vid ett år och fyra månaders ålder. Jag hade ångest över att hämta honom efter jobbet, för jag visste inte om jag skulle klara av honom tills pappa kom hem och avlastade. Han blev dock jordens mest lugna, samlade, snälla, omtänksammaste lilla pojk. Fröknarna på dagis säger att han är så vänlig och snäll mot ALLA och JÄMT! Tänk på att den första tiden inte är ett tecken på hur barnet senare kommer att vara. Det vänder det lovar jag- men man kan nog inte säga när??? För en del efter 6 mån och för andra efter 1 och ett halvt år.

• Andersson

Hej!

Exakt så var det med vår Embla också... Det började vid 4 månader och det tåg nog nästan 6 veckor innan hon var sig själv igen... Innan det var hon hur glad och lätt som heslt, sov en hel del - alltid i sin egen säng och somnade även utan hjälp och på dagarna låg hon och lekte själv och var jättenöjd. Sen helt plötsligt sov hon superdåligt, ville inte leka och var allmänt missnöjd typ 24 timmar om dynget, trots att man då gick och bar på henne hur mycket som helst. Plus att hon typ vaknade 1 gång i timmen varje natt och det enda som funkade var amning. Inte så kul för mig!
    Men när perioden var över så hade hon fått 2 tänder, kunde krypa och sitta. Så det är nog en utvecklingsfas som de flesta bebisarna går igenom och eftersom det händer så mycket har de svårt att koppla av och behöver mycket närhet. Jobbigt, men det går över!

• Tokitoj

annaLina: Jag kanske missförstod Dig? har Ditt barn varit så här hela tiden eller har det börjat nu? Om det har börjat nu så är det säkert nåt helt annat än det som jag beskrev med mitt barn. Hans benämning som ett "missnöjt barn" kom från BVC och de menade att det tyvärr finns en del sådana här barn men att det går över. Jag ser nämligen att alla andra som svarar pratar om nåt helt annat än vad jag beskrev. Deras berättelser går ju ut på att barnet är besvärligt ett par veckor och då är det en helt anan division man snackar om i jämförelse med vad jag beskrev. Hoppas att mitt svar var onödigt, och att Ditt barn mer passar in på de andras beskrivningar. Lycka till hur som haver!!

• Prutten

AnnaLina; tack så mycket!! :D
    Bra och veta och läsa har trott alltifrån från tänder på gång, kanske håller på att bli sjuk :D men här har vi ju svaret=))

*kram på er*=)

Svar på tråden Missnöjd 4 månaders - Ngn som känner igen sig?