• myzan00

Hur blir man målare?

Är just nu hemma och är mammaledig. Sa upp mig från ett jobb som jag vantrivdes med. Har nu kommit på att jag skulle vilja bli målare. Någon som är det här inne som vet hur jag ska gå till väga. Verkar inte finnas någon utbildning efter gymnasiet!?

• Svar på tråden Hur blir man målare?
  • Mumin

Kopierat från www.amv.se:

UtbildningDu kan utbilda dig till byggnadsmålare på gymnasieskolans treåriga Byggprogram, med inriktning mot Måleri. Efter utbildningen i gymnasieskolan anställs du som lärling i företag, innan du är färdigutbildad och får full lön som yrkesarbetare.

Det kan också finnas möjlighet att få hela utbildningen genom lärlingsanställning i företag.

Kurser från Byggprogrammet och påbyggnadsutbildningar kan finnas inom komvux. I Norrköping och Piteå anordnas till exempel ettåriga påbyggnadsutbildningar i Dekorativt måleri.

Inom kvalificerad yrkesutbildning (KY) på eftergymnasial nivå finns utbildning i högre byggnadsmåleri, 83 poäng (2år) i Haninge, som anordnas av KTH, Målarmästarna och Haninge kommun. Utbildningen ger kunskaper för att leda större måleriprojekt.

Information om utbildningar och kompetenskrav kan också fås från Byggnadsindustrins yrkesnämnd, www.byn.se.

After all... tomorrow is another day.
  • myzan00

tack så jätte mycket! ska jag läsa lite och kolla vidare :)

• Mumin

Det var så lite så .

After all... tomorrow is another day.
  • myzan00

Vad roligt :) Antar att jag får ta kontakt med någon firma själv när jag ska avsluta min föräldraledighet och hoppas att någon vill ta emot mig. Är det någon som vet om det kan vara extra svårt om man är tjej?

Svar på tråden Hur blir man målare?