• Glimmerfall

Hur ofta kan min 2-åring äta ägg?

Har en pojke som är fullkomligt tokig i ägg och skulle gladeligen kunna klämma i sig några stycken till varje måltid. Dock så har vi begränsat det till frukosten. Och han äter inte gulan utan vill bara ha vitan.

Är det bra om han äter ett par stycken varje dag (nästan) eller bör vi minska på det?

• Svar på tråden Hur ofta kan min 2-åring äta ägg?
  • feather

Hänger med här, har en dotter på 20 mån som gillar löskokta ägg....väldigt mycket

• Carisma95

Puffar jag också.
    Ägg verkar vara poppis...

• zackebus

Min älskar ägg och skulle med kunna äta det jämt.
    Vi har begränsat oss till ett ägg till frukosten.
    Är säkert ingen fara om dom äter mer, men känns onödigt att han äter mer.

Blir välldigt lätt att han bara vill ha det gottiga om vi inte sättergränser för hans favosar.
    Han är med 2 år.

• Glimmerfall

Hmm...tack för era svar! Ska nog ringa SLV på måndag och fråga dom.

Det verkar vara poppis det där med ägg!

• Aprilia

varför skulle det inte vara bra med ägg??? Har aldrig hört det nämligen..

• Glimmerfall

Jo där finns ju väldigt hög kolestorolhalt i ägggulan har jag för mig. Jag vet i alla fall att när min pappa hade haft hjärtinfarkt så fick han stränga order från läkaren att inte äta för mycket ägg. Fram för allt ägggula.

Men jag informerar i morgon när jag pratat med SLV.

• telistant

Men det där med kolesterol är inte det gammalt nu? SLV har en hemsida med en massa info oxå, har ni kollat där?

• Glimmerfall

Ja jag har kollat där men hittade inget bra.

Jag har ingen aning om det är gamla rön eller vad det är, det bara slog oss häromdagen att det kanske inte är sååå bra om han äter så mycket kokta ägg.

• Glimmerfall

Enligt SLV är det ingen fara att ge barn en massa ägg. Så vi skulle fortsätta ge dom det dom tyckte om.

Svar på tråden Hur ofta kan min 2-åring äta ägg?