• Blue Vapor

Mängd i barnmatsburk?

Hur mycket är det i en liten resp. stor (normalstor, inte megaburk ) barnmatsburk? Alltså i dl?

Jag håller på att laga egen mat här, men har inga tomma burkar att hälla upp det i, och de fulla jag har står det liksom bara VIKTEN på...... Fundersam

So pliiis help?Kyss

(Och är det vanligt att en liten 6,5-månaders tjejja trycker i sig en hel stor burk? Har bara givit smakportioner ännu av vanlig mat, så jag vet inte riktigt än hur mycket som gå i´na Flört - men hon ser iofs snopen ut då hon inte får mer, utan blir omplacerad till tutten )

Hoppas någon är vaken som kan svara!

• Svar på tråden Mängd i barnmatsburk?
  • lummi

Jag har alltid gett mina barn så mycke som själva har velat ha... aldrig mätt faktist...och det med mat är väl lite olika hos olika barn...min yngsta åt 2 mål mat vid 6 månader och min första åt bara en. Lycka till

• MajaVira

Ofta är ju 100 gr = ca 1 dl. Jag har mätt upp portioner på 1 dl till min son (även han 6,5 månad) och fryst in. Tinar då en portion och ger honom fruktpure till efterrätt.

Det är svårt att veta hur mycket de kan få i sig, varierar från gång till gång och oxå på hur länge man sitter och trugar...

• Blue Vapor

Ja jag tänker också ge tills hon inte vill ha mer, men då vill jag ju inte heller ta i i underkant då jag fryser in liksom och inte heller alldeles för mycket så man får slänga en massa....

jag tror att en sån liten frukt-burk är på 1 dl, då torde ju de större vara åtminstone det dubbla kan jag tänka.... Hm, det känns som _jättemycket_ käk för en sån liten mage Förvånad Fast det är klart.... de klämmer ju i sig himla mycket tutte i vanliga fall

Jag gör kanske så att jag delar det lite olika..... jag har tidigare fryst in några stora burkar, någon liten och så resten som istärningar. Ja jag gör nog det igen, helt enkelt *vimsvims*

Kyss

• MajaVira

En stor burk är MYCKET mat. Då är det nog mer praktiskt att frysa in som små burkar + istärningar. När det är dags att äta kan man då tina en liten burk och några tärningar (samma eller annan sort) för att komma upp i rätt mängd.

• Blue Vapor

MajaVira - ja det kändes plötsligt väldigt mycket faktiskt Undrar varför de köpeburkarna är så stora till så pass små barn Fundersam Fast det är klart, då kan ju de som får över frysa in, och de som har storätare klarar sig på just EN burk

Äsch, jag släpper sargen och gör småportioner av allt! Där ryker mina allra minsta plastburkar jag tänkt ha till fruktpurén, men då får vi väl åka och köpa nya nånstans imorrn då! Oskyldig

Trevligt att klokt folk är vaket fortfarande Tack för bollandet!

• Blue Vapor
    Räcka ut tungan Jag blir ju sugen själv på denna maten...... pasta med kött, broccoli, röd paprika, basilika och grädde! *slurp* Det kanske blir en midnatts-supé till MIG istället
  • MajaVira

Oooooooooooj så ambitiöst! Låter jättegott!

Har bara kommit till potatis/morot, broccoli etc med det hemlagade... Sonen har fått några färdiga pureer med kött men då blev blöjbytena en ren plåga så av ren självbevarelsedrift har vi väntat lite kött-ätandet. De ska tydligen klara sig på mest vegetarisk kost det första året så vi avvaktar några månader till tror jag.

• Blue Vapor

Ja, jag ska göra en grönsakspuré imorrn så jag kan köra varannan dag eller nåt..... det blir nog lite i mesta laget att ha kött varje dag än så länge. FundersamJag gjorde en gryta på köttfärs, potatis, gröna ärtor, lök och tomatpuré häromdagen - den fullkomligt älskar hon! Det är så KUL att hon tycker om det man lagat själv

Jag lagar ur "Annas och Hugos barnmatsbok" och har just varit på kurs på vår Öppna förskola här med en av författarna - så nu är jag superinspirerad!

Nej nu är det allt bäst att jag går och mixar här.... man måste ju SOVA också Förvånad

Svar på tråden Mängd i barnmatsburk?