• 4 barn

Näs-Frida, bra eller dålig???

Hej, jag har en liten förkyld 7 månaders och undrar om det är någon snäll mamma eller pappa där ute som har lite erfarenhet av sk. näs-frida och som kan tänkas dela med sig av detta know-how??? *puh* det blev en lååång fråga. Funkar så där med näs-droppar tycker jag men det blir inte rent och det är svårt att amma då han tycker han håller på att kvävas. Tänkte köpa något att rensa näsan med men har aldrig provat sånt förut....

• Svar på tråden Näs-Frida, bra eller dålig???
  • lajjalo

tyckte den funkade väldigt bra till sonen när jhan var liten.
    han blev fri i näsgångarna, men jag kan inte påstå att han gillade den... kan ju iofs bero på att man måste hålla fast barnet när man suger.
    jag ger iallafall tummen upp.

• Tjomsan

Hej!

Näsfridan har varit ovärderlig för oss de första månaderna. Vi har droppat koksaltlösning (Renässans, finns på Apoteket) och sedan försiktigt sugit ut snoret. Tjejen har nästan tyckt att det varit skoj då vi försökt göra detta så roligt som möjligt för henne. Hon hade det mycket besvärligt på nätterna i början på sommaren men blev bättre sedan.

På FL debatterades Näsfridan (eller "snofia" som vi kallar den i vår familj) och att den ev skulle vara farlig, att barnens trumhinnor skulle skadas. Kollade detta med vår doktor på BVC och han trodde inte att det skulle vara någon fara om man sög försiktigt och använde koksaltlösning för att lösa upp först. Och hennes öron var fina. Du kanske hittar några gamla trådar om du söker på FL.

Numera är vår tjej mycket bestämd, svårlurad och stark så nu går det inte alls med sugen... Vi använder däremot Renässans dropparna som löser upp och sedan brukar det rinna ut av sig själv om hon får ligga på magen och krypa omkring lite. I de svåra fallen använder vi Nezeril för barn (tex inför natten).

Jag ammar också fortfarande och visst låter det otäckt när de kämpar och drar snoret fram och tillbaka men jag tror att de jobbar så frenetiskt för att lösa upp snoret med bröstmjölken för visst klarnar det upp i näsan efteråt?!

Renässans är ju helt ofarligt och det gör ju inget som man skulle råka spruta utanför och om det skulle råka komma lite i typ ögonen. Det är lätt att man missar sprattelgummans lilla näsa.

Lycka till!

• 4 barn

Ja, vi kör också med renässans och ibland Nezeril. Tycker som du Tjomsan att det är bra om han är uppe för då rinner det värsta ut men det vill jag ju inte kl. 4 på morgonen Inatt har han sovit bra dock (ja, vi har höjt huvudänden på sängen rejält).
    Tack för era snabba svar, ska nog prova en sådan i alf.

• KarinN80

Vi skulle inte klarat oss utan NäsFrida

• Evve

Tycker den är suverän! Har använt den många gånger fast nu fräser dottern själv så nu har vi stoppat undan den!

• Mickus

NäsFrida är det den man suger själv med? Isåfall tyckte jag att den var dålig, Nuk nässug är mkt bättre, som en boll man trycker ihop och suger ut snoret, går fortare. Mina barn har aldrig gillat att suga näsan så den fortaste har varit bästa lösningen. Annars använder jag renässans droppar på dagen och innan läggning tar jag nezeril, den är bättre men jag vill inte använda det mkt, koksalt känns ju naturligare.

Svar på tråden Näs-Frida, bra eller dålig???