• Anonym

Någon som vet ??

Någon här som vet en bra hyresvärd i någon stad som kan ta emot en mor och dotter som hyresgäst trots anmärkning och skuld?

Som INTE har anmärkning på obetalda hyror för de är alltid betalda
    Som genomgår skuldsanering och den bör vara klar innan årets slut
    Sock då blir prickfri om tre år och som är mycket skötsamma!

Tipsa gärna för nu har jag stått utan bostad med min dotter så länge hon levt och även innan hon kom pga mitt gamla "dåliga" liv och vill bara starta om för hennes skull.

• Svar på tråden Någon som vet ??
  • lillaEgo

Jag tror att det kan bli jäkligt tufft. Hyresvärdarna vet ju att det är deras "marknad" nu då det oftast är dåligt med lägenheter i de lite större städerna.

Testa att söka dig till mindre städer. Jag vet att städerna runt Mälardalen (KAK - Köping, Arboga, Kungsör) ofta har radioreklam om lediga lägenheter. Största chans är väl antagligen att söka i de "hålor" det är stor utflyttning MEN då kommer ju kruxet att det är svårt att få jobb på de platserna (vilket ofta är ett kriterie för att överhuvudtaget få hyra en bostad).

Funkar det inte att hyra i andrahand? Hittar Du en seriös uthyrare så kan Du ju hyra lägenheten i de tre år som återstår tills Du är av med prickarna.

Lycka till!

• Anonym (Telge)

Södertälje, och det är ändå rätt nära till Stockholm. Ställ dig först i kö sen kan du anmäla intresse på dom lediga lägenheterna som finns, störst chans har du att få i mindre populära områden så som Hovsjö, Ronna, Geneta och Fornhöjden. MEN det är i alla fall ett tak över huvudet, schyssta hyror och en bra hyresvärd. Hoppas det löser sig för dig. www.telgebostader.se

Berätta gärna sen i tråden hur det gick

• Anonym

Får man fråga om ni har anslutning till dom med tanke på tillvalet i ditt anonyma nick?

• Anonym (Telge)

Jag känner flera som har fått ett förstahandskontrakt där, trots anmärkning, så länge det inte finns anmärkningar på obetalda hyror och eftersom du dessutom håller på med skuldsanering så tror jag inte alls att det blir några problem. Bara man är ärlig och berättar hur det ligger till. På deras hemsida läggs nya lägenheter ut varje dag ca kl 10 och ligger kvar i tre dagar så du får vara flitig besökare så du inte missar. Finns även andra hyresvärdar i Södertälje men vet inte om dom är lika humana.

Får jag fråga vart du bor nu någonstans?

• Anonym

Får man fråga om du verkligen vill bo med din dotter var som helst? Just sådana hyresvärdar som inte är nogranna vilka man hyr ut till, kan man finna en hel del konstigt folk till grannar. Men men bara min åsikt...

• Anonym (Telge)

Men hallå, vilka fördomar. Så du menar att bara för att ett företag väljer att hyra ut till dom med bet.anmärkningar eftersom dom anser att alla är värda en andra chans är KONSTIGT FOLK? Konstigt folk finns överallt, oavsett vilka regler vid uthyrning som finns. I Södertälje är invandringen rätt hög, ca 40 procent av stadens ca 80 000 invånare, en del ser det som ett problem - andra inte. Jag bor själv i ett invandrartätt område (och har barn) och fått flera vänner. Bor i Södertälje och kan väl inte påstå att det ena området är farligare än det andra, för som sagt, konstiga människor finns det överallt...

Och det "konstiga folket" som inte sköter sig, åker ut illa kvickt!

• Anonym

Jag är själv invandrare men skötsam så undrar om det var fördomarna som skrek där bakom det anonyma nicket?

• Anonym (Telge)

TS - har du någon form av fast inkomst? A-kassa, föräldrapenning eller liknande? Bostadsbidrag osv? Då är chansen rätt hög att du får ett kontrakt, du kanske klarar dig med en liten tvåa?

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym

Jag har föräldrapenning och kan börja jobba på gamla jobbet så fort hon har förskola
    Har även bostadsbidrag

• Anonym (Telge)

Men jag tänker mer på om du skulle hamna i Södertälje kan du jobba kvar på ditt gamla jobb då? Om du jobbar i Stockholm är det väl kanske inga problem. Bor du i andrahand nu?

• Flerbarnmamma

Anonym (Telge) jag bor i Södertälje med i Telgebostäder. Har en kamrat som har en betalningsanmärkning som han betalar på som inte är hyresskuld. Han har inget förstahandskontrakt utan bor i en etta med son i andra hand. Han har sökt lägenhet i Telgebostäder Markaryd, Lundbergs mfl men ALLA kräver att man är skuldfri har han fått till svar.

• Anonym (Telge)

Tråkigt ang. din vän. Men det görs väl individuella prövningar antar jag... Man kan inte mer än att söka och ärligt berätta om sin situation...

• Flerbarnmamma

Anonym (telge) han fick till svar att Telgebostäder inte tar in ngn alls med anmärkning! De har blivit benhårda på den saken. Även om han har ett intyg från soc att de beckar upp honom så kan inte TB eller Markaryd ge honom en lägenhet trots sin skuld hos fogden trots avbetalning görs. Men det en annan sak har de sagt till han om man redan bor i bolaget o får en skuld så bryr de sig inte så länge hyran kommer in iaf.

• Anonym

Jag bor också i södertälje fast hos en privat hyresvärd. Jag har inga betalningsanmärkningar men min sambo har sen tidigare (inte någon hyra). Var dock inget han kollade oss på. Nu har vi iof betalt av skulden men har lån istället plus att han står kvar 2 år till hos kronofogden. Tänkte om det är lättare med privata hyresvärdar? Telge kan ju vara ganska hårda i sina beslut har jag fått för mig.

• Anonym

Det är privatvärdar jag främst söker för de är mer individuella i att bestämma sina gäster

• Anonym (Telge)

TS - hur går det för dig? Har du hittat någon lägenhet?

• Anonym (Sundsvall)

Det finns en hyresvärd som heter nordeken uppe i sundsvall, de har väldigt många lediga lägenheter och det är inga problem alls att få hyra trotts betalninganmärkningar..
    Jag fick hyra utan att de ens kollade upp, kollade bara så att jag hade inkomst så jag kunde betala för mig. Nu har jag bytt upp mig till en större lägenhet, utan problem där me...

(om du kan tänka dig att flytta norrut alltså)

Svar på tråden Någon som vet ??