• Splach

ang dyr vs billig katt mat..

Våra katter brukar jämt få en hyfsat billig kattmat, av ren vana, mina föräldrar har alltid gett sina katter det i många år och jag tycker att den funkar väldigt bra, då dom alltid mått bra, och inte haft problem med magen mm..

Men för ca 2 veckor sedan fick vi ca 10 kg jätte dyr katt mat, ca 600kr tror jag det skulle ha gått på för 10kg, i alla fall så fick vi det pg av att det gått hål i påsen, och svärfar jobbade där..

Så när våran mat tog slut, fick katterna börja äta den maten, och vi kollade efter förändringar, tx enu bättre päls mm..
    Men det enda som hända, var att dom är tok lösa i magen, och det STINKER!
    Och då menar jag Stinker..

nu har dom ätigt det i lite över en vecka, och magarna har inte blivigt bättre, med andra ord, så var den dyra maten inte så specielt mycket bättre, utan sämre än våran billigare mat..

Ja vad ville jag då säga med det här?
    Jo att man inte ska klanka ner på dom som ger, vad man kallar billigare mat till sina djur, för det är inte alltid den dyrare är bättre..

• Svar på tråden ang dyr vs billig katt mat..
  • MrsMurphy

Min erfarenhet är att den dyra maten brukar vara specialinriktad på div krämpor. Min ena katt kan inte äta vanlig billig mat för hon kräks av det och får sår i öronen. Därför måste jag köpa dyr mat som dessutom syrran får äta trots att hon inte har nåt problem men hon mår kalas ändå.

Får man fråga vilket märke och för vilka katter fodret vänder sig till??

Går allt för lätt blir man fort dum...
  • Piri

En liten fråga bara... Bytte du direkt från deras vanliga mat till den här nya? Eller blandade du i lite av den nya i den gamla så att deras magar fick vänja sig vid det nya fodret?

För om du bytte rakt av är det inte så konstigt att de blivit kassa i magen. Deras kroppar är ju inte vana vid det fodret.

Om du blandade nytt och gammalt och de ändå blivit dåliga i magen så är det väl helt enkelt så att den sammansättningen i fodret inte passar dem.

Jag har alltid gett min katt torrfoder av ett hyfsat dyrt märke. Hon är idag 7 år och har varit lös i magen 1-2 gånger. Hon har en fin päls, pigga ögon och är bra i magen. Det fodret passar helt enkelt hennes kropp.

Grannen ger sin katt torrfoder av ett billigare märke. Den katten ser ut som min vad gäller päls och ögon. Antar att han är bra i magen efterosm de inte byter foder till honom. Det fodret passar hans kropp.

Jag håller med dig - dyrare är sällan bättre!! Hoppas att katterna blir bättre.

• Rigmor Mortis

Man ska inte byta mat tvärt, då får katterna ofta dåliga magar. Gissar alltså att det snarare var det snabba foderbytet än maten i sig som låg bakom.

• kaksmulan

Åh, vilka bra svar ni skrivit redan. Jag kan bara hålla med!

Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • pucken

det nog olika från katt till katt. våra katter totalvägrar äta kattmat från ica, och äter nästan bara royal canin. samma sak med mina föräldrars katter, men de blir dåliga av "Billig" kattmat och äter den dyra som de inte får problem av.

• Splach

piri.. nej inte direkt, utan började byta redan för ca 2 veckor sedan då vi fick fodret, sedan fick dom äta blandat i några dagar för att övergå till enbart den dyra maten..

• Piri

Splach - då är det nog så att det nya fodret inte passar dem helt enkelt. Om jag vore du skulle jag nog byta tillbaka till det fodret som de mår bra av. Oavsett vad jag hade förlorat på det ekonomiskt. Jag vinner ju friska, glada katter på det..

Anledningen till att jag frågade är att det finns så många som inte tänker sig för utan bara byter foder rakt av.

• Majsan70

Byter man torrfoder alldeles tvärt får man räkna med att de kan bli dåliga i magen. Ett byte av foder skall ske succesivt under en tid av en vecka eller två.

Vi märker en enorm skillnad i hull och pälskvalitet beroende på vilket foder vi ger. Ger vi ett sämre foder blir det svårare att få rätt fettkvalitet och de får mer hårbollar samt mattare och tunnare päls. Alltså får våra kissar den dyrare maten, som dessutom blir billigare i längden.

600 kronor för 10 kilo var väl ganska billigt kan jag tycka. Vad var det för märke?

• lindac77

Ja, ett tvärt foderbyte kan absolut ge katterna dålig mage och som någon redan skrivit så bör bytet ske successivt under 1-2 veckor.

Sen är det säkert så att olika sorters mat passar olika katter. En perserkatt jag hade en gång kunde bara äta Whiskas eller Sheba blötmat. Hittade inte en enda sort torrfoder som passade honom, utan han kräktes av det mesta eller fick diarré.

Katterna jag har nu äter Royal Canin. Det passar dem jättebra! De är verkligen jättefina i hull och pälskvalitét och alla tre tål maten fint. Köper man stora säckar av den dyra maten så blir den inte jättedyr. Jag brukar ge 599:- för 10 kg Royal Canin (betalade i och för sig 649:- nu sist, men då var det en annan sort RC mat som var speciellt för dräktiga katter).

• 201201232

Maten kan ju ha blivit dålig också. Förövrigt ska man vara försiktig med stora säckar och frysa in direkt man har öppnat påsen för maten blir dålig på ungefär en månad.

• Splach

snuttepuffen, säcken gick sönder när dom skulle lasa över den från lastbilen till butiken, då slog dom i något som rev up den på ett ställe, så maten var inte gammal..

Har för mej att det är royal canin, men minns inte riktigt då jag öst up allt i en tunna, för att slippa ha det ståendes så det "torkar" o bli gammalt..

i vilket fall som helst, är det ett foder jag inte kommer ge mina katter igen..

• Gnista

Bara för att det är ett dyrt foder betyder det inte att det passar alla katter. Man får prova sig fram till vilket foder som passar just sitt djur bäst. Vissa katter går bra på billig mat, men det är mycket få som mår bättre av det billiga än det dyra.

Svar på tråden ang dyr vs billig katt mat..