• thelma84

Ilningar vid tandblekning..

Har anv mina skenor nu i två nätter (från tandläkaren, 15%gelé) och mina framtänder i nedre käken har börjat ila lite nu. Nu är ja livrädd.. ska jag fortsätta bleka dem? kommer det gå över?

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ilningar vid tandblekning..
  • Maxie

Det kommer att gå över. Använd gärna en tandkräm mot ilningar också.  

• Birgitta2

Min egen tandläkare avråder från blekning då man inte har riktig kunskap om vad som händer med tänderna. Jag tror du ska ringa tandläkaren innan du sätter i skenan igen.

• thelma84

Maxie- det ilar hela tiden, gjorde det det för dig också?.. hur snabbt gick det över?

• Juniphé
    thelma84 skrev 2006-10-15 14:16:55 följande:
    Maxie- det ilar hela tiden, gjorde det det för dig också?.. hur snabbt gick det över?
    Självklart ilar det. Du lägger på en syra som ska bleka dina tänder, mao försvinner samtidigt skyddande emalj. Dentinet (materialet under emaljen) är känsligt för kyla och värme, och iom att emaljen blir tunnare så blir dentinet känsligare.

För dig gäller det att återföra mineral till emaljen... detta i form av fluorkristaller. Se till att din tandläkare skriver ut fluorsköljning på 0,2% som du kan skölja med dagligen.

Sensodyne och Zendium (tandkrämer) är också bra då de skyddar mot isningar... men du måste fortfarande fluorbehandla tänderna.

Jag tycker oavsett att du ska ringa din tdl imorgon och rådfråga om dessa ilningar/isningar.

/Tandhygienisten
  • thelma84

Juniphé- tack så jättemkt för ditt svar!

Jag har redan den där floursköljningen hemma och köpte igår sensodyne. Men ska jag skölja tänderna med floursköljningen direkt efter jag tagit ut skenorna?

Det ilar hela tiden i dom 3-4 tänderna, inte olidligt.. men det känns om man tänker på det. Tycker du att jag ska hoppa över den käken ida och bara köra uppe eller kan jag fortsätta?

Har du hört om nån som fått bestående men efter tandblekning?

• Juniphé

Ja, jag har hört talas om folk som fått mkt besvärligt efter tandblekning...
    Jag personligen hade avstått från blekningen tills jag konsulterat behandlande tandläkare.

• Juniphé

Du kan ju skölja munnen först med vatten efter du tagit ut skenorna, sedan kan du skölja med fluor.

• Celestial

Det är helt normalt att det isar i tänderna vid tandblekning. Särskilt i början.
    Tandläkaren kan lägga på ett "lack" på tänderna så blir det bättre.

• thelma84

Oj, nu blev jag riktigt rädd. Vad för bevär har dom fått? Finns det nåt man kan göra åt dom problemen?

• thelma84

cimona

ok, men ar du att det ilar hela tiden? för det gör det för mig..

• Celestial

För mig isade det nästan konstant, mer eller mindre i början av behandligen.
    Ring tandläkaren om det blir för jobbigt, kanske kan han/hon lägga på ett sådant "lack" jag fick, det gick över helt efter det. Seal and protect heter det.

• Rebekah84

jag har använt 35% tandblekningsgel, fick ilningar i ca 3-4 dgr efter. sen går det över. nu finns det stärkande gel man kan ha i skenan efteråt som gör att det slutar ila mkt fortare. jag har använt blek ett bra tag nu, o inga problem trots att jag har vöäldigt tunn emaalj på mina tänder (de blir fortare gula då)

• thelma84

tack så jättemkt för era svar!

ska ringa och höra om seal and protect och den där gelén imorrn.

Svar på tråden Ilningar vid tandblekning..