Visst är Allhelgonahelgen INTE storhelg?
undrar om någon vet?
undrar om någon vet?
nä det är det ju aldrig...
allhelgonahelgen är ju bara en vanlig lör-sön
allhelgonadagen är ju en vanlig arbetsdag.
va här på irland är det röd dag, jo allahelgona dagen är en röd dag.
vilket är den 4e i år
Som Nyfiken gul skriver så är allhelgonadagen vanlig arbetsdag (alltid 1 nov). Däremot är Alla helgons dag en röd dag som alltid infaller på en lördag, i år den 4 nov.
Lördagen (alla helgons dag) är väl alltid röd + att söndagen är röd. Men fredagen är ju som vanligt.
hmm just det alla helgons dag heter den som är en röd dag. Haloween och det är ju ingen stor helg
oki.. tack för svaren.. då är det nog så.. bara en annan fråga gällande denna helg.. heter fredagen (i år 3 nov) innan alla helgons dag allhelgonaafton? bara jag och en kompis som var lite oense om det...
alla helgons dag är på en onsdag enligt almenackan o den är vanlig arbetsdag
Torsdag o Fredagen heter ingenting är helt vanlig vardag.
Allhelgonadagen är på en lördag o är röd.
Är alla helgons dag och allhelgonadagen två olika..??
ja har fattat det så.. allhelgonadagen på onsdag och alla helgons dag på lördag.. konstigt.. ja jag vet..;)
Kan de inte bytt namn på den ena dagen då...?!
Näää nu hänger jag inte med alls. Allahelgona är ju helg dag vilket också alla helgons dag. Halloween är inte en röd dag men är kanske på helgen och halloween är den 30nov har jag fattat det som.
sorry menade oktober skrev fel.
va ju så jag menade att det va två skilda dagar. Många tror att det är samma dag.
Inte hallowen och alla helgons dag.
Men Glittrax skrev att alla helgons dag och allhelgonadagen var två olika...?
Så här är det:
Alla helgons dag infaller alltid 1:a november o var tidigare en helgdag. 1953 Flyttades helgdagen till nästföljande helg.. som därmed också blev rörlig o kan flyttas mellan 31:a otkober o 6:e november beroende på när lördagen infaller.
(därför uppstår även förväxlingen mellan halloween o allhelgondagen som ibland infaller samma helg)
Namnet på dagen - alla helgons dag är kvar i almenackan - men är ingen helgdag. bara namnet återstår.
Den korrekta helgdagen är alltså allhelgonadagen - den röda lördagen.
Halloween är sprungen ur "All hallows eve" dvs samma som vår Alla helgona-afton/alla helgons dag. Men sen tog traditionen två skilda vägar...
All hallows eve är ju från början keltisk tror jag, men koplades sedan ihop med en katolsk tradition, från Europa, och är till för för att fira alla helgon. När vi protestanter sorterade bort alla helondagar från vår kalender så behöll vi Alla helgons dag, och firade allt på en dag istället. Fortfarande den 31 oktober. Men sedan så ansåg man att det var för dyrt att ha den helgdagen på ett rörligt datum, så då flyttade man hela rasket till helgen istället och där ligger den nu i Sverige. Kvällen på lördagen heter Allahelgona-afton (då firar vi våra närstående som gått bort) och på söndagen firar vi helgonen.
I usa så tog man andra vägen och behöll det mera spirituella och spännande med All hallows eve, dvs det där från före katolicismen om att andar var extra mycket i rörelse och att man skulle hålla sig inomhus etc. Det utvecklades sedan till spök och skoj-helgen Halloween som är allt annat än religiös!! Och den ligger fortfarande kvar på det traditionella datumet 31 okober, eftersom övriga världen inte upplevt samma spariver som Sverige.
Det går alltså utmärkt att fira den roliga Halloween den 31 okober, och den allvarliga Alla-helgona helgen, på sedvanligt svenskt sätt.