• Sarita

"Multikulturell förskola" - hur tolkar du det?

Min dotter har fått plats på en så kallad multikulturell förskola. Det finns folk i vår nära omgivning som tror att hon kommer att tala som Zlatan om hon går där. Nu bekymrar det inte mig och det tror inte jag, men jag måste kolla med er. Hur tolkar ni begreppet multikulturell förskola??

Är det ett förtäckt sätt att tala om att här finns det många invandrare, bara så ni vet!

Är det en förskola där man medvetet samlar barn från olika kulturer? Och varför det i så fall, borde man inte skapa en så jämn blandning på alla förskolor som möjligt av svenska och invandrade barn från olika håll för allas bästa? De svenska barnen behöver erfarenhet av invandrare och de invandrade behöver möta svenska barn?

Är det ett sätt att säga att vi jobbar på ett särskilt sätt med kulturer och språk och har extra resurser?

Eller vad tror ni??

• Svar på tråden "Multikulturell förskola" - hur tolkar du det?
  • maalisen73

bra fråga...tror du får fråga vad de menar....
    annars tolkar jag det som att de jobbar på ett särskilt sätt...
    blir nyfiken själv på vad du menar-det borde stå i fsk. läroplan..

• Nyfiken gul

en mulitkulturell försökola innebär att man tar del av alla barns bakgrundskulturer - det är inte enbart 99% midsommarstång o julgran alltså... utan det finns plats för alla typer av firande o kulturer...

alla språk samsas på avdelningarna.

• getingmidja

Mina killar gick på dagis i området där vi bodde, där fanns det många från olika kulturer.
    Tycker det är enormt bra att dagens barn får växa upp och lära känna andra barn från andra ursprung, det var inte alls lika vanligt när jag själv växte upp.
    Tyvärr var jag ganska orolig ett tag när äldsta grabben började vända fel på ordföljden, det blev rena "Rinkebysvenskan".
    Nämnde det för fröknarna, men de hade inte lagt märke till det...å andra sidan var det fler av dem som inte hade svenska som infött modersmål heller.
    Nåja, det gick tack och lov över så småningom och jag är trots det tacksam över att vi hade ett sånt fint dagis för barnen.

• Sarita

Getingmidja - då kanske de inte är helt ute och cyklar då de som oroar sig? (Vilket knäppt uttryck förresten) Men det ordnade sig alltså för din son. I vilken ålder var det han vände på ordföljden?

Jag är inte orolig för jag tror vi ger vår dotter mycket språklig stimulans, plus att hon inte kommer att gå så jättemånga timmar, plus att vi inte kommer att bo kvar i stan om några år så hon kommer ändå att byta förskola då.

Nyfiken gul - så vil jag också tolka det. Men då undrar jag varför inte varenda förskola är multikulturell här i närheten. För här är gott om invandrare och jag hoppas inte de "isoleras" på multikulturella avdelningar!

• getingmidja

Sarita---> Det var någonstans när han var runt 5-6 år, han gick i gruppen med äldre barn iaf. Det höll i sig i ett par månader, sen ebbade det tack och lov ut.
    Men det var en tid då jag ofta fick påminna honom om att han lade orden fel i meningarna.

• Eli

Bäst är väl att fråga? Om man är orolig för språkutvecklingen så tycker jag att man kan ställa krav på att extra tonvikt läggs vid detta. Det gynnar alla barnen på avdelningen, oavsett kulturell bakgrund.

• Pokoyo

Jag skulle tro att det från deras sida betyder 'många invandrare'. Själv tycker jag kultur-begreppet används för ensidigt till att bara handla om etnicitet när kultur i själva verket är så mycket mer. Även barn på en s k helsvensk förskola kan ha ganska olika kulturell bakgrund.

• bebben Elias mamma

Jag tror att det står för att de har många invandrarbarn.
    Jag växte själv upp bland invandrare och deras brytning satte sig på mig också. Många trodde att jag kom från ett annat land jag med.
    Nu när jag själv har barn tycker jag att det är viktigt att de går på en skola där det finns flera svenska barn också. Jag lärde mig massa spanska, arabiska ord och det var ju bra men svenskan blev lidande.

• MuminMy

Min son går på en förskola som klassas som "mångkulturell" fram tills denna termin har det inte varit några "svenska" barn där alls men nu har de reserverat 5 platser per avdelning för "svenska" barn för att öka integrationen.

Jag var jättenegativ i början och övervägde tom att inte börja jobba men det är jag glad att jag inte gjorde för bättre förskola får man nog leta efter!!

* De har mer personal eftersom de förutom ord. personal har hemspråkslärare
    * De är mer engagerade och motiverade eftersom de har fler utmaningar i sitt jobb
    * Barnen lär sig respekt och tolerans mot andra på ett helt nytt sätt
    * På vår förskola är regeln att ALLA föräldrar och barn talar SVENSKA om inte hemspråksläraren är där, och då får de enbart tala sitt språk med honom om de är i gruppen - med varandra om de är utanför gruppen.
    * Många barn är 15 timmarsbarn eftersom många invandrare tyvärr är arbetslösa (=färre barntimmar på f-skolan)
    * Personalen är van att se till varje barns unika behov så det är ofta inget problem att ha "special"-lösningar för barnet.

Det enda negativa jag kan komma på är att det är fasligt svårt att lära sig namnen på hans dagiskompisar

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

*tillägg 

Nästan inget av barnen "bryter" något nämnvärt på vårt dagis - dock har de en uttalad "språk"-plan just för att motverka att svenska barn "lägger sig till med" brytning. De jobbar aktivt med språket för ALLA barn

• Hej och Hopp

Barn med svenska som modersmål förlorar inte sitt modersmål och börjar bryta bara för att de har vänner med andra modersmål - det som kan hända är väl att de under en viss period vill låta som kompisarna och väljer att lägga sig till med en viss prosodi.

Visst skulle marnen kunna lära sig vissa ord "fle" om de endast hör dem på förskolan och både barn och personal säger "fel", men annars skulle jag inte oroa mig ett dugg.

Jag arbetar på en förskola med barn från hela världen och jag tror också att det många gånger på sådana förskolor arbetar pedagoger som söker utmaningar, har kunskaper om och satsar på att utveckla alla barns språk och som är väldigt ngagerade i sitt arbete.

Jag skulle gärna låta mina barn börja i en förskola som beskriver sig själva som mångkulturell eftersom det också tyder på att man ser det som en tillgång och den inställningen tilltalar mig.

På vår förskola uppmanar vi barnen att använda sina modersmål dagligen - det är ju en tillgång att vara flerspråkig och barnen lär sig många ord av varandra.
    Det leder till att alla barn i gruppen utvecklar sin språkliga medvetenhet som bl a är värdefull för läs- och skrivinlärningen.
    Svenska blir ändå barnens gemensamma lekspråk eftersom det är det språket som alla barn kan. Svenskan dominerar vardagen men alla språk har sin självklara plats hos oss.

• Hej och Hopp

Till exempel skulle de kunna börja säga marnen istället för barnen och fle istället för fel om de kunde läsa mina inlägg
    Ibland har man för bråttom

• MuminMy

På min förskola resonerar de tvärtom Att sina modersmål pratar de förmodligen all tid de inte är på förskolan därför ska de "träna" på sin svenska där  Tänk va olika det kan vara!

• Sarita

Hej och hopp - jag är själv svenska2-lärare och har samma inställning som du.

MuminMy - vad roligt att höra att du är så positiv. Kan min svärmor ringa dig? Det skulle förresten vara intressant att veta hur den där språkplanen mot brytning ser ut?

• MuminMy

Sarita Det går så bra så Förskolan är verkligen helt fantastisk och jag är så glad att jag gav det en chans!! Jag tror att deras språkplan går mycket ut på att "alla talar svenska" och de läser mycket och lyssnar på radio och så Fast i detalj har jag inte frågat HUR de gör, jag är nöjd med ATT de gör det!

• MuminMy

Hur går det med förskolan Sarita?

• Sarita

Jo, tackar som frågar, jag har inte forskat vidare i vad de menar med multikulturell utan vi tackar ja till platsen. Dock ska hon inte börja förrän tidigast i mars. Konstigt nog verkar det som om det går bra att göra så. Men sista ordet är inte sagt.

Svar på tråden "Multikulturell förskola" - hur tolkar du det?