• Tiril

kattungar ute i skogen...

jag gick jag o dottern en tipspromenad, bla genom en liten skog, där i skogen hör vi plötsligt katt-jam, hittar då 2 st kattungar, ca 4 veckor gamla, låg och jamade, såg ingen kattmamma eller liknande, men det bor en gubbe ca 400m bort som har många katter.
    Kanske en av deras katthonor som har lämnat sina ungar ute i skogen?
    men det kanske även är nån samvetslös idiot som lämnat dem där oxå.
    vad göra?
    vi kan tyvärr inte ta hand om dem för vi har redan 5 katter, jag funderade på att ta in dem över natten för att imorrn ringa katthemmet i närmsta stad, så dom kan räddas på det viset.
    Mina svärföräldrar fick veta att jag hittat dem, deras första ord var "låt dem dö, det är ju bara katter!"
    jag är en mycket hjälpsam och stor djurvän, men då kokade det över.

• Svar på tråden kattungar ute i skogen...
  • Heidi1

hoppas att d bara e att kattmamman e äter

• Maria84

Var tvungen att kika in vart du bodde nånstans.. Inte så himla långt bort från oss ändå. Vi skulle ev kunna ta hand om dem om det inte skulle lösa sig ändå.. Har redan en hög katter visserligen men två mer eller mindre spelar inte så stor roll

• WithoutFaith

Jag kan ta emot om det behövs!

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Barbabok

Tyvärr finns det inte mycket hopp för de små såvida det inte är som du tror att en mamma lämnat de där.
    Ett katthem kan inte göra så mycket, uppfostran är viktig och så små kan nog inte räddas, det innebär ju dygnet-runt-matning. Jag jobbar själv på ett katthem. Vi hade åkt till vet. med dom för avlivning. Det är sällan de kan hitta/har en en surrogatmamma, och så skulle vi inte göra heller, men alla katthem arbetar nog olika.

Men, att lämna dem för att svälta är grymt, det låter som en bra idé att åtminstone fråga ett katthem om du har något i närheten, hoppas det löser sig.

• Skärgårdsfru

Ni kan ju hålla koll på dom men det kan ju faktiskt vara så att kattmamman är ute och letar mat eller så gömmer hon sig när ni kommer. Jättebra att ni uppmärksammar det hela.

Det är ovanligt att en kattmamma lämnar sina bebisar helt. Antingen så är det något fel på dom och hon lämnar dom därför. Eller så har det hänt mamman något. Slutsater man ska vara försiktig med att dra för det kan bli katastrofalt att ta ungarna ifrån sin mamma när dom är så små och beroende av henne. Om det nu skulle vara så att hon är ute och letar mat eller gömmer sig för er.

Om ungarna ska tas in är det bäst att ta in mamman också. Så att du vet det om du beslutar dig för att någon dag ringa katthemmet. Då är det bäst att de kommer ut med en fångbur så att de kan fånga in mamman samtidigt som ni tar in ungarna.

• Maria84

wero73 - vill inte hålla med dig där. De kan visst räddas. Vi har en kattunge här hemma nu som fångades in, hon var ca 4 veckor då. Det har gått jättebra. Innebär inte matning dygnet runt heller, de oftast så pass vid den åldern att de kan lapa i sig ersättningen också. Våran katta har agerat surrogatmamma åt två av vildkattungarna vi har här nu. Och uppfostran sköter alla katterna så nog klarar de sig alltid om de får en chans till det.

• WithoutFaith

Hittade 3 kattungar som var 5 veckor slängda i en sopcontainer och de överlevde med massa kärlek och omvårdnad men tyvärr omplacerades pga förälders allergi men nu bor man inte med föräldrar mer så har kärlek och plats

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Skärgårdsfru

wero73

Jo, alla katthem arbetar verkligen olika. Det finns många katthem som skulle erbjuda dom dygnet-runtmatning och tvättning och att kattungarna får följa med människan hela tiden i t.ex. en bärsjal så att dom får känna värme och närhet hela tiden. Det är inte alls omöjligt att få småttingar att klara sig. Andra vuxna katter kan också uppfostra kattungar till att bli katt även om det inte är lika optimalt som själva mamman. Många som arbetar på katthem har också olika slags nätverk så det kan gå att hitta en surrogatmamma.

• siamesen

Var ena katt är hittekatt som hittades övergiven pa gatorna i Paris.

Nagon snâll människa lämnade in honom till veterinären som födde upp honom med flaska och med hjälp av en surrogatmamma.

Sa visst gar det.

Kan ni inte ga tillbaka ikväll och se om de är kvar? Kan ju vara, som manga sagt, att mamman bara var borta ett tag.

• Tiril

min sambo sa att är dom kvar ikväll får vi väl ta in dem, han vet att jag är stor djurvän. jag ska kolla ikväll innan det blir mörkt. Jag klappade dem, men minns nu inte om kattmamman överger dem om hon känner att människor rört hennes ungar, vet vissa djur då lämnar sina ungar att dö.

Svar på tråden kattungar ute i skogen...