• Nela

Bilinbrott!!!! Hur gå vidare med försäkring???

Har idag upptäckt att jag haft inbrott på min bil. Det hände antagligen under natten Nu är det så att jag fått en krossad ruta och så fick de med sig bilstereon, cd-skivor mm. Men jag har ju bara trafikförsäkring??!! Hur gör jag då? Ingår inte detta i en trafikföräkring? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bilinbrott!!!! Hur gå vidare med försäkring???
  • E l l a

Nej det ingår ej. Trafikförsäkring gäller bara för skador du gjort på andra i trafiken tex om du kör på någon, så får denne då ersättning ur din trafikförsäkring. I detta fall får du inget ur den försäkringen.

• snartär vi fem

nej det får du inte....gäller bara om du är inblandad i en olycka.

• Nela
    Synd... vad gör man nu? Nu får man ju betala allt själv! Jättekul liksom. Jag har haft trafikförsäkring då min bil är ganska gammal och jag bor i ett tryggt område där väldigt lite händer. Trodde aldrig att det skulle hända just här. Men så är det nu i alla fall. Men hemförsäkringen, täcker den då bilstereon och alla lösa ägodelar?
  • Nela

Men ska man kontakta bilförsäkraren ändå? Även fast de ej ersätter något?

• E l l a

Finns ingen mening att kontakta försäkringsbolaget där du har bilen, det hjälper inget ändå. Tyvärr får man betala ur egen ficka om man vill ersätta sakerna. Jag råkade ut för exakt samma sak som fattig student och fick då ingen ersättning heller från hemförsäkringen, det är ju saker som bör omfattas av en bilförsäkring om man valt att försäkra dem, har man inte det så får man skylla sig själv, fick jag till svar, men du kan ju alltid höra med dem på hemförsäkringen.

Annars är det enda som du kan göra en polisanmälan, fast det brukar ju inte ge så mycket i sådana fall heller.

• JennyCB

Du kommer inte att kunna få ut något på hemförsäkringen om du inte gör en polis anmälan.

• sakoline

Vi råkade ut för samma sak i veckan. Trist men sant. Polisanmälde men det kommer ju inte hjälpa.

• lycra

när vi hade bilinbrott så var det glasmästaren som fixade allt. Alltså lämnade vi bara in bilen till honom så frågade han om någr saker var stulna m.m. & så fixade han sakerna med försäkringsbolaget + fixade bilrutan såklart :) perfekt!

• lycra

oj, glömde bort att du inte har halv eller hel försäkring.. då funkar det nog inte så för dig! Du kan alltid testa o ringa ditt försäkringsbolag o höra med dem.. det skadar aldrig!

• mariah81

Hade helförsäkring när några slog sönder en fönsterruta och försökte stjäla vår stereo (sitter fast, så det gick inte..haha!). Självrisken var 1800:- och för mig blev det billigare att bara lämna in bilen och ur egen ficka betala en ny ruta, gick på runt 1500:-. Glöm inte att polisamnäla händelsen, även om de inte kan göra något.

• Nela

Tack åter igen. Min man var och fixade rutan idag så det är gjort i alla fall. Vill bara tala om att jag polisanmälde detta med en gång men det hjälper ju inte så mycket tyvärr.

Svar på tråden Bilinbrott!!!! Hur gå vidare med försäkring???