• Pokergirl

Vi ska vara värdpar på bröllop - hjälp!!!

Blev tillfrågade att agera värdpar på en väninnas bröllop, men vi har ingen aning om vad ansvaret innebär, vad ska man göra? Hur håller man i välkomstskålen? Vad säger man? Ojojoj... Man blir bara nervös!

Min nya livsstil Du är vad du äter www.familjeliv.se/Bloggar-4-4/b34656.html
  • Svar på tråden Vi ska vara värdpar på bröllop - hjälp!!!
  • Caoa

Det är väl bäst att fråga brudparet ifråga vad de förväntar sig att ni ska göra? Ska de ha en toastmaster, eller är det ni som ska presentera olika programpunkter? Vill de att ni ska hålla kontkat med köket för att stämma av när det är läge för olika rätter? Ska ni hålla koll att det finns toapapper på toaletterna. Ska ni hjälpa till att ordna med tex taxi åt gästerna?
    Allt måste ni ju ta med brudparet. Detta eftersom man vill så olika med sina "uppgifter".

• Pokergirl

Ojdå, kan det bli så avancerat? Det brudparet sa var att vi ska dela ut program i kyrkan, hålla i välkomstskålen och se till att alla får mat, typ dom som inte äter kött och så... Jag måste nog höra med dom hur avancerat dom förväntar sig, men hur håller man i skålen?

Min nya livsstil Du är vad du äter www.familjeliv.se/Bloggar-4-4/b34656.html
  • Caoa

Tja, på vårt bröllop hade vi iofs slagit ihop toastmaster och värdpar, så mni syster och hennes man var liksom både och. De hade ansvar för allt det jag tidigare räknade upp, de planerade hur programmen skulle fördelas, de öppnade presenterna. Pratade med serveringspersonalen... Dock fixade vi en "karta" över bordsplaceringingen åt personalen där vi markerade alla dieter, så det funkade bra.
    Vårt värdpar delade ut kyrkprogram också, men skålen gjorde vi lite annorlunda än det vanliga viset, så den kan jag inte säga hur det "ska" gå till...

• Miss Cee

om du går till www.vigselringen.com
    så finns där en avdelning som heter "Rolllista" där kan du läsa om vad man gör som värdpar...

Sen dubbelkollar du uppgifterna med brudparet och får en bra lista på vad de förväntar sig =)

• Fjuppan

På vårt bröllop hade värdparet följande uppgifter:

-Delade ut vigselprogram i kyrkan och visade alla vilken sida som var "brudens" och vilken som var "brudgummens".
    -Delade ut små rispåsar utanför kyrkan
    -Visade gästerna vägen till transporten mellan kyrka och fest.
    -Höll i brudskålen och lämnade därmed över ansvaret till vår toastmaster.

När vi var värdpar hade vi följande uppgifter:

-Några veckor innan bröllopet var vi hemma hos brudparet och smakade av det vin som sedan serverades till middagen.
    -Delade ut vigselprogram i kyrkan och visade alla vilken sida som var "brudens" och vilken som var "brudgummens".
    -Filmade och fotograferade i kyrkan
    -Ordnade så att de inhyrda sångarna i kyrkan fick betalt
    -Gick runt med korgar fyllda med rosenblad (med samma syfte som ris)
    -Fotograferade familjefoton utanför kyrkan
    -Ordnade med specialrum för de barn som var med under bröllopet...fixade med filmer, godis och tv-spel
    -Höll i brudskålen och lämnade sedan över till toastmaster

Självklart ser bröllop olika ut, prata med brudparet och hör efter vad just de har som önskemål. Lycka till, det är en smickrande uppgift ni har fått .

Svar på tråden Vi ska vara värdpar på bröllop - hjälp!!!