• lisaloop

hur tvättar jag soffan??

Har en soffa inköpt på mio med grönt tyg. Dynorna och kuddarna är med löstagbar klädsel och dessa har jag slängt i maskin och tvättat. De blev superfina men nu återstår problemet... Soffan i övrigt ser ju jättesmutsig ut framförallt armstöden, och där är fast klädsel. Finns det någon form av möbeltvätt att köpa? Tips??

• Svar på tråden hur tvättar jag soffan??
  • Annevi

Skumtvätt kan man använda. Jag skulle nog annars också höra med mio vad de rekommenderar.

• Kajee

ångtvättbilen tvättar även möbler
    www.angtvattbilen.se/

annars har jag för mig att man kan lägga på något sorts skum som suger upp smutsen - men minns varken namn eller märke

• ida06

På ICA finns det skumtvätt som jag använder till min soffa på armstöden den är vit och blå randig så den blir skitig ganska snabbt. ZIP textil & handtvätt en liten blå flaska med röd kork.
    Den är även bra till mattor.

• lisaloop

Ida06, har Zip fungerat? Är det vätska man duttar på eller är det skum som man ska dammsuga upp efter en stund? Har googlat och det verkar finnas så konstiga grejor...

• ida06

lisaloop, ZIP är suveränt tycker jag. Det är skum som man "duttar" på, i flaskan är det flytande. Man dammsuger först och sedan eftertorkar man med en torr trasa.
    Man ska göra ett test någonstans på tyget där det inte syns om det blir missfärgat, alla tyger fixar inte ZIP.

Svar på tråden hur tvättar jag soffan??