• Cissela

Någon som har ett bra tips, min lilltjej hostar så mkt så hon vaknar var femte min, vad ska jag göra?

Min tjej på ett år har sådan fruktansvärd skrällhosta. I onsdags så fick hon hög feber (40) på natten men hade bara 38 dagen efter. Dagen efter var hon feberfri men har ändå mellan 37,6-37,9 hela tiden.

De senaste två nätterna har hon hostat något fruktansvärt, hon vaknar var femte min de första timmarna av natten och sedan en gång på 10-15 min. Varje gång hon vaknar av att hon hostar så skriker hon ajjjj och spänner kroppen i en båge för att sedan slappna av igen och somna om (oftast).

Någon som har något tips för att underlätta vår natt... jag är så trött. Min lilla tjej sover alltid annars på nätterna så jag är inte alls van vid att sova så här oroligt.

Vi ska till doktorn imorgon...

• Svar på tråden Någon som har ett bra tips, min lilltjej hostar så mkt så hon vaknar var femte min, vad ska jag göra?
  • AnneSophie

Är det torrhosta eller slemhosta?
    Kan du få i henne lite dricka?

Ibland visslar det när vinden drar förbi...
  • sofie71

Vi fick hostmedicin till våran kille, han är 14 mån. Den är även luftrörsvidgande. Mollipect heter den. Den har fungerat jättebra!

• jockesfru

hostmedicin brukar ju hjälpa om du får i henne det.

Ludvigs mamma
  • Cissela

Tack för svaren, har tyvärr ingen hostmedicin hemma. Jag vågar heller inte ge henne någon (eftersom hon är så liten) innan jag pratat med doktorn. Det låter som både torr och slemhosta samtidigt, det skräller i hela hennes lilla kropp varje gång hon hostar och gör tydligen jätteont. Hon har drukigt en massa innan ikväll men vill inte ha mer nu...

• Leaaa

detta låter säkert helt knäpt men jag läste för ett tag sen en äldre bok om naturmedicin...förr i tiden gjorde man både till vuxna å spädbarn the på vanlig lök. man skalade allså en hel lök å kokade den i lite vatten. sen så hade man i honung. det ska tydligen dempa hostan...om det e gott vet jag inte men värt att testa då det inte e farligt om man säger så...

• sofie71

Ha även fönstret öppet så det kommer in frisk luft...inte helt förstårs..
    Hoppas det går bra hos läkaren.

• Nina Kanin II

Hej!

Vi har haft besök av min mans brorson under helgen och han vill alltid sova i vårt rum. Nu visade det sig att han hade hosta och han väckte oss varje timme. Min svägerska tipsade om att skära upp rå lök på en talrik och ställas bredvid sängen. Jag tyckte att det lät som en skröna men tro det eller ej DET FUNKADE!

• AnneSophie
    Leaaa skrev 2006-10-15 23:31:33 följande:
    detta låter säkert helt knäpt men jag läste för ett tag sen en äldre bok om naturmedicin...förr i tiden gjorde man både till vuxna å spädbarn the på vanlig lök. man skalade allså en hel lök å kokade den i lite vatten. sen så hade man i honung. det ska tydligen dempa hostan...om det e gott vet jag inte men värt att testa då det inte e farligt om man säger så...
    Tänk bara på att man ALDRIG ska ge barn under ett år honung.

TS, kan du få i henne någon varm dricka? Tex välling? Lite flytande Alvedon kanske (som bedövar halsen lite)?
  • Leaaa

Lite honung skadar nog inte, Emil har fått det å han e helt frisk å kry. Bvc sa också att det gick bra å ge lite men inte varje dag...
    Du kan ha i lite socker för smakens skull, av boken att tolka så var socker en lyxvara på den tiden där av honung...

• AnneSophie
    Leaaa skrev 2006-10-15 23:41:14 följande:
    Lite honung skadar nog inte, Emil har fått det å han e helt frisk å kry. Bvc sa också att det gick bra å ge lite men inte varje dag...Du kan ha i lite socker för smakens skull, av boken att tolka så var socker en lyxvara på den tiden där av honung...

Helt ärligt?! Vad säger du?

Är både du OCH ditt BVC helt omedvetna om riskerna och om Livsmedelsverkets otroligt välgrundade rekommendationer gällande honung till barn under ett år? Rekommendationer som för övrigt finns i nästan alla länder.
    Ett fall i norge gällde en liten bebis som hade fått en napp doppad i honung. Ett par veckor efter att mamman börjat ge honung till pojken tappade han aptiten, dreglade och fick andnöd. Musklerna förlamades och han fick ligga i respirator i nio månader. Enligt läkarna kommer pojken, som är tre år idag, att få nedsatt syn och senskador.
    Allt detta pga att honungen hade innehållit clostridium botulinum.

Varför ska man inte ge små barn honung?

Nu är ju TS barn precis kring året, men jag hade nog fortfarande varit aktsam med just honung.

• Bumbi mia

Är du säker på att hon inte har krupp? då brukar dom få en skällande hosta. Verkar hon orolig?

• mamma legolina

Varm mjölk och honung + så mycket ingefära du tror hon får i sig tillsammans med honungen - fungerar och lindrar!

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • Leaaa

AnneSophie, enligt vad du skriver så fortsatte den mamman att ge barnet honung. Vad jag gjorde var att jag gav Emil honung dom gånger han var sjuk vilket tack å lov inte va så ofta.

Både jag och bvc var eniga om att man inte skulle ge dom honung varje dag å inga stora mängder så jag visste precis vad jag gjorde. Nu ska jag inte ta upp denna tråd för att disskutera med dig hur fel/rätt det var av mig å ge Emil honung men det finns enligt mig värre saker som vissa utsätter sina barn för.

• AnneSophie
    Leaaa skrev 2006-10-16 10:45:39 följande:
    AnneSophie, enligt vad du skriver så fortsatte den mamman att ge barnet honung. Vad jag gjorde var att jag gav Emil honung dom gånger han var sjuk vilket tack å lov inte va så ofta. Både jag och bvc var eniga om att man inte skulle ge dom honung varje dag å inga stora mängder så jag visste precis vad jag gjorde. Nu ska jag inte ta upp denna tråd för att disskutera med dig hur fel/rätt det var av mig å ge Emil honung men det finns enligt mig värre saker som vissa utsätter sina barn för.
    Det räcker med en gång.
    Det finns tydliga rekommendationer gällande detta, inte bara i Sverige utan över stora delar av den sk "upplysta världen", och det är välgrundade rekommendationer. De avser alltså barn under året och även om jag är på det klara med att många småbarnsföräldrar inte är insatta i rekommendationer som finns så är det otroligt märkligt och nästan skrämmande att ett BVC inte vet bättre än att säga som dom gjort. Å andra sidan förvånar det mig inte. Tyvärr.
    Åter till topic. 
  • mamma legolina

Shit, enl livsmedelsverket ska nog mina barn vara skadade för livet nu fast dom var ju i och för sig 2 - 3 år när jag började ge dom honung så kanske dom klarat sig.

• AnneSophie
    mamma legolina skrev 2006-10-16 12:04:35 följande:
    Shit, enl livsmedelsverket ska nog mina barn vara skadade för livet nu fast dom var ju i och för sig 2 - 3 år när jag började ge dom honung så kanske dom klarat sig. Enda sättet att få en vän är att vara en
    Rekommendationerna gäller ju enbart barn under ett år, så naturligtvis behöver du inte oroa dig eftersom du inte gav dina barn honung förräns dom var väl över året.
  • mamma legolina

Skönt! Det finns nog av gifter o s v som dom blir utsatta för utan att jag som mamma ska behöva utsätta dom för ännu mera som man (jag) dessutom tror är bra och nyttigt.

• Cissela

Hej och tack för alla svaren. Vi försökte alla möjliga knep men lillan hostade och grät till nästan sex imorse. Idag var vi hos doktorn och visst var det krupphosta som någon skrev. Hon fick medicin och sover nu supergott.

Värre är det med maten, jag har nästan inte fått i henne någon mat alls sedan i onsdags, och hon är i vanliga fall ett riktigt litet matvrak. På hela dagen idag så har hon ätit 20 ml välling imorse, pyttelite youghurt till mellanmål, 1 tsk middag, några makaroner och 10 ml välling ikväll. Förrutom det så fick hon suga lite på en isglass och så har hon drukit en del vatten och äpple juice. Det känns inte alls bra när hon knappt ätit på snart en vecka men hon var faktiskt rätt så pigg ikväll.

• bea85

resyl tror jag den heter den e recept fri och den fick vi rekomenderat av sjuksköterska . sonen hostade som bara den skällande på natten och på dagen för den delen det gick över på 1 v

mamma + pappa= barn & barn
Svar på tråden Någon som har ett bra tips, min lilltjej hostar så mkt så hon vaknar var femte min, vad ska jag göra?