hur gör ni omelett
o vad har man i ?
o vad har man i ?
Flyttar denna till mat/bak
vf det ?vill ha snabba svar
2-3 ägg vispas upp med 2-3 msk vatten, krydda av med salt och peppar. Stek i smör.
Om man vill ha fyllning kan man använda tex mjukost med skinka eller liknande. Färdig stuvning på burk är också perfekt
vispar ägg med lite mjölk. kryddar och steker i smör.
När den är nästan helt torr på ytan har jag på skivad ost.
Svampstuvning är också gott att ha i eller så steker jag svamp först och häller sedan på ägg/mjölk
Jag brukar ha lika många msk vatten som jag har ägg. Vispar ihop det med lite svartpeppar. Har i smör i stekpannan och så steker jag på det jag har hemma, squash, purjo, köttbullar eller vad man nu vill ha. Sen häller jag på äggblandningen och när det stelnat äter jag det. Gott är även att ha på skivade tomater tycker jag.
Knäcker tre-fyra ägg i en bunke.
Skvätter i ett par msk mjölk elller vatten och en nypa salt.
Vispar ordentligt.
Vrider i lite svartpeppar.
Smälter smör eller margarin i en panna med ganska höga kanter.
sedan har vi några varianter:
1. bryn lite kokt skivad potatis, lite hacakd gul lök och lite hackad paprika i smöter, och sedan häller jag i smeten. När den nästan atannat strör jag lite riven ost över.
2. häll i smeten i pannan, strö i lite finhackad purjolök och lite riven ost.
Gör en stuvning men tex, svamp, musslor, räkor eller vad du känner för i en kastrull.
När omeletten stannat häll denna stuvning öer halva omeletten och häll försiktigt oomeletten över på en tallrik. När du häller över den, se till att vika över halva omeletten så den blir halvmåneformad
3. eller gör som ovan fast utan fyllning!
Dundermamman
Var köper man färdig stuvning?
Det finns konservburkar från ABBA med svampstuvning, västkuststuvning, skinkstuvning, krabbatuvning etc. Jättepraktiska. Brukar stå där tonfisk och fiskbullar finns.
annca
tack..vad kostar dom?