• tomsus
    Äldre 16 Oct 09:34
    3815 visningar
    12 svar
    12
    3815

    Underbara bilrecensioner

    Om ni tycker det är skoj med biltester så kan ni läsa Jeremy Clarkson's tester här:

    www.driving.timesonline.co.uk/section/0,,12529,00.html

    Välj test vid "ALL CLARKSON REVIEWS". Tex VW Jetta är grymt skoj :)

    Även V50 m.fl. som prisas så i Aftonbladet får mer jordnära recensioner utav Jeremy.

  • Svar på tråden Underbara bilrecensioner
  • cruZZe
    Äldre 16 Oct 19:06
    #1

    Jag är ledsen men jag avskyr den mannen som motorjournalist. Objektiv är inte hans paradord direkt. Tilläggas ska också att han är en totalt usel bilförare.

  • Master J
    Äldre 17 Oct 20:54
    #2

    cruZZe, får troligen lägga in ett par ord till försvar för nämnde Jeremy Clarkson. Hur han är som motorjournalist är ju liksom baken delad, allt efter tycke och smak. Hur han är som bilförare på allmän väg kan kanske även detta disskuteras. Ett faktum är dock att karln till råga på allt elände innehar sk. Super licens. Är därför en av ca 250 racerförare i hela världen som faktiskt direkt kan ratta en Le Mans bil i kommande tävlingar eller varför inte en F1 och en Indy.
    Personligen tycker jag karln är förbannat underhållande och gör motorprogram med en stor portion humor i. Att han sedan vågar erkänna vad han själv tycker om ett bilmärke tycker jag är ett plus även om det kanske inte stämmer med dina och mina åsikter.
    Att han sedan är dum nog att för egen räkning och för dyra pengar går och köper en bil som han själv inte ens får plats i tycker jag e i alla fall en smula kul. (Ford GT40)

  • Master J
    Äldre 17 Oct 20:54
    #3

    cruZZe, får troligen lägga in ett par ord till försvar för nämnde Jeremy Clarkson. Hur han är som motorjournalist är ju liksom baken delad, allt efter tycke och smak. Hur han är som bilförare på allmän väg kan kanske även detta disskuteras. Ett faktum är dock att karln till råga på allt elände innehar sk. Super licens. Är därför en av ca 250 racerförare i hela världen som faktiskt direkt kan ratta en Le Mans bil i kommande tävlingar eller varför inte en F1 och en Indy.
    Personligen tycker jag karln är förbannat underhållande och gör motorprogram med en stor portion humor i. Att han sedan vågar erkänna vad han själv tycker om ett bilmärke tycker jag är ett plus även om det kanske inte stämmer med dina och mina åsikter.
    Att han sedan är dum nog att för egen räkning och för dyra pengar går och köper en bil som han själv inte ens får plats i tycker jag e i alla fall en smula kul. (Ford GT40)

  • cruZZe
    Äldre 18 Oct 12:29
    #4

    Njae en motorjournalist ska enligt mig vara så neutral som möjligt, och så länge herr clarksson sågar allt som inte är brittiskt (framför allt tyskt) har jag lite svårt att ta honom på allvar. Sen blir jag totalt chockad när du säger att han har en Super licens. Karln rattade en sportbil av rang och vart ifrånkörd på ringen av Sabine i en skåpbil. Nu har juh Sabine visserligen som jobb att köra ringen.

  • Äldre 18 Oct 12:36
    #5

    Programmet Top Gear med bla nämnda man är grymt bra tv-underhållning...T.o.m som icke motorfantast ser man gärná på det (till skillnad från de svenska programmen). Sedan så är motorjournalistik inget som man kan bedömma rent objektivt. Då skulle ju aldrig BMW, Audi komma mycket bättre än en skoda Citroen. Eftersom hur man upplever bilkänsla och viktigheten av olika finnesser är väldigt subjektivt... Även vägegenskaper kan uppfattas olika av olika personer...

  • tomsus
    Äldre 18 Oct 13:16
    #6

    Man får ta det för vad det är. I Sverige hade vi iallafall Motorjournalen ett tag som var BRA. Resten har varit mest pinsamt och det är svårt att få till något objektivt. Top Gear och Clarkson är skoj tv, även om Tiff Needell kanske var bättre som 'objektiv-recensent' och bättre förare...

    En totalt objektiv recension blir nog mest bara ett faktablad eftersom smaken är som baken.

    :)

  • cruZZe
    Äldre 18 Oct 19:30
    #7

    Svejsan: Njae smak är individuellt. Men saker som sportighet mm skulle jag vilja nämna att alla (tom J Clarkson) märker av. Annars skulle man kunna säga att en KIA har samma komfort som en Citroen med gashydraulisk fjädring.

    tomsus: Håller med på alla punkter. Tiff är gudomlig som motorjournalist i mina ögon. Även motorjournalen var mkt bra.

    Men när det kommer till just J.C så får jag gåshud. Karln sågar bilar som resten av världens motorpress höjer till skyarna och tvärtmo direkt det är en brittisk bil med kvaliteten hos welpapp.

  • tomsus
    Äldre 19 Oct 11:44
    #8

    cruZZe, jag tålde inte honom från början, men han brukar faktiskt erkänna att brittiska bilar har problem med kvalitet, kostar mycket m.m. Var det inte bentley'n som han tyckte var som att sladda runt med sixtinska kapellet? :D

    Men så lägger han ju alltid in precis vad han tycker, och det är okay när man vet om hans 'brister'...

    Kom tillbaks Motorjournalen!!

  • Master J
    Äldre 20 Oct 19:32
    #9

    Vem mer än JC edumpar en Rolls i en swimmingpool med glatt humör. I och för sig en begagnad bil värd ca 100000, oo men ändå.
    Att JC ibland sågar sk fina Tyska märken kan kanske ha sitt ursprung i att service mm på dessa ofta är kass i UK. PÅ samma sätt är det hart när omöjligt att få vettig service på en Jagga i Tyskland.
    Volvo ett märke som i Sverige är en helig KO, men som sällan eller aldrig får topppoäng bland biljournalister utomlands. Mycket på grund av extremt dyra reservdelar, dyr eller obefintlig service mm.
    En bekant till mig ville hela sin uppväxt bli en sorts amerikansk Erik Carlsson. Självklart köpte han en SAAB, men tvingades sälja då ingen inom 25 mils radie ville befatta sig med denna svenska kvalitetsprodukt.
    Glömde att nämna att TopGear och JC tvingades gå undercover för att kunna testa Rovers nykomling bland "Micra" bilar för nåt år sedan. Resultatet var slående negativt, inte en bil värd en krona. Akta er för helvete, var deras omdömme om denna Engelsk-Indiska produkt...
    Hur beter vi oss här på FL, när någon söker bilköp råd? Jo exakt likadant, vi är subjektiva. Skriver ned märken som vi själva haft negativ erfarenhet av, och skriver upp just det egna märket. Men är detta hela verkligheten. Jag vill säga nej.
    har ägt drygt 250 bilar genom åren, vissa rena rama skrotet, andra fantastiska vagnar som jag saknar av hela mitt hjärta. En av de senare var en Ford Cortina GT-1966 som i mitt fall rasade redan efter 2 mil och sedan fick repareras i genomsnitt 75% av den tid bilen fanns i min ägo. Dock de återstående 25% av liv bilen hade gav den mig med glädje så jag tyckte ändå jag fick valuta för mina pengar. Bra bil??? Nej i helsike heller. Skulle jag rekommendera den till någon annan? Ja naturligtvis....

    En grund som jag lärt mig genom åren är detta att om man väljer att köpa bil, så gör man med 85% säkerhet en dålig affär rent ekonomiskt.... Men så är vi alla succers och går på niten varje gång vi drömemr om en ny kärra,

  • cruZZe
    Äldre 20 Oct 22:18
    #10

    Master J: Väl skrivet och insiktsfullt. Men jag måste kontra med att har man ägt dryga 250 bilar pratar vi inte bilar värda mer än några tusenlappar stycket. Och pratar man den prisklassen är (enligt mig) allt skräp. Objektiv kommer man aldrig bli, inte ens som proffsig recensent. Men att kategoriskt såga bilar och märken (tyskt eller vad det nu må vara) rakt av när resten av världens kår höjer bilen/modellen till skyarna är rent förkastligt, för att inte nämna oproffesionellt. J.C är i mina ögon fortf en bra entertainer, men en katastrof som "biltestare".

  • Master J
    Äldre 21 Oct 11:33
    #11

    cruZZE/ kontrar... Helt rätt en galning som ägt 250 bilar lär knappt haft möjlighet att äga en ny bil. (har ägt/köpt EN helt ny bil-MB 280SE-1973). Har dock haft förmånen att jobba med de flesta inom EU förekommande bilmärken. Med detta har följt genomgående provkörningar(inte bara runt verkstaden).
    Har möjligen fel i min tankegång, men anser att en bil verkliga kvalitet avslöjas först när bilen har dryga 10000 mil på mätaren.
    Detta eftersom de flesta bilar faktiskt är nya, redan från fabrik och därmed förväntas fungera klanderfritt. Dock har biltillverkarna allt sedan tidigt 60-tal då garanti infördes som krav på produkten konsekvent använt garantitiden till att "bygga" färdigt bilen vilket är trist.
    Att sedan reservdelspriser (även pirat) styrs av biltillverkaren är ett generalknas. tokexempel-Bakre ljuddämpare till en AM V8 (2st) är inte ett dugg märkvärdigare i typ/material mm än en dylik till en Volvo/Ford men kostar i orginal ca 15000,oo/st som pirat kostar denna ca 6 tusen. Medan en motsvarande till Volvo/Ford kostar några ynka hundringar...
    Att på grund av en bils konstruktion behöva betala överpris för självklart kommande slitagereparationer ser jag som ett fel på bilen i fråga. Dagens bilar har i flesta fall en kamrem som behöver bytas då och då. Om detta arbete på grund av bilens konstruktion (plats i motorrum mm) gör att jobbet tar 5 timmar eller kanske bara 1.
    Kolla detaljarbete mm på en ny Porsche. Helt underbart enkelt uttryckt. Kör bilen och livet är lika toppen. Men glöm för helvete inte bort en service för i samma stund tycks bilen av egen vilja börja rasa samman. En pedantiskt skött Porsche är alltid en bra bil, medan en som haar upplevt fus i service är en riktig sophög.

  • cruZZe
    Äldre 21 Oct 19:05
    #12

    Master J: Än en gång väl skrivet. Och jag håller med på alla punkter. Detta är en av anledningarna jag älskar BMW. De håller en otroligt hög standard på sina bilar och hållbarheten är inte av denna värld. En välskött BMW med 20k på mätaren är som en ny bil fortf.

Svar på tråden Underbara bilrecensioner