Bevara blommor?!
Gjorde en krans av rönnbärsgrenar men den dog ju bara dagen efter så klart! Hur får jag den att "stanna" där den är..... Kan man lacka den eller finns det något medel man kan använda i detta syfte??
Gjorde en krans av rönnbärsgrenar men den dog ju bara dagen efter så klart! Hur får jag den att "stanna" där den är..... Kan man lacka den eller finns det något medel man kan använda i detta syfte??
Menar du att bladen föll av eller skrumpnade?
Har för mig att man kan hälla glycerin (?) i vattnet och låta kvistarna suga i sig så håller de längre/bättre.
på apoteket finns det att köpa glycerol just för detta.
Ha! Jag hade rätt! Glycerin ska det vara:
Klippt fån denna sida: www.blomsterlandet.se/305.aspx
"Glycerin och paraffin konserverar hösten färger
Tänk, om man kunde bevara de vackra bladens färger på kvistar och grenar. Det går!
Mät upp och koka vatten. Blanda det med halva mängden glycerin och låt det svalna.
Kvistar med blad i starka höstfärger ställer du i varmt vatten att dra under några timmar. Om kvisten är hård, kan du slitsa upp den några cm. Ställ kvistarna i det svala glycerinvattnet. Här får de stå tills bladen är styva, vilket tar olika tid beroende på sort. Sedan kan du arrangera kvistarna ensamma eller tillsammans med torkade blommor, bär, fröställningar osv. Färgerna mörknar en aning, men alla blad sitter kvar. Över hela vintern!
Om du doppar nypon, rönnbär, ligusterbär och andra bär i vanlig syltparaffin, innan du binder dem till kransar, håller de sig fräscha längre. Låt dem först rinna av och torka på papper"
Ylwis: vi hade visst rätt båda två!
Hittade denna länk också: www.icakuriren.se/tradgard_svar.asp&iId=8974
Torkade lönnlöv
Fråga: Hej! Jag håller på att planera mitt bröllop som ska vara i oktober 2001 - och har en fråga: jag tänkte plocka färgglada lönnlöv i år och torka (till bordsdekoration) men hur behåller man färgen? Är det med glycerin? Och hur gör man i såfall? Och du - har du andra tips på vad som helst som har med bröllop att göra så vore jag innerligt tacksam för allt! /Anneli
/ Anneli Roth
Svar: Hej Varför plocka lönnlöven redan nu? Det finns säkert vackra löv i oktober nästa år. Lönnens blad är ju först att bli gula eller röda. Jo visst kan man torka dem i glycerin eller glycerol som köps på apoteket. Beskrivningen står på flaskan. Men lönnlöven blir ganska buckliga och förlorar i färg på ett år. Vi hade en höstfest för ett tag sedan och dukade då med grön duk och la små kvistar av vackra nypon, rönnbär, olvonbär och slingor av vildvin mellan de vackra höstlöven. Om man vill kan man också sticka ner dem i våt grön oasis så håller de sig lite bättre. Lägg oasisen i låga skålar och se till att blocken täcks ordentligt med löv eller mössa. Till ett bröllop kan du ju också göra en ärebåge som man klär med tunna kvistar med vackra löv av olika slag och pryder med blommor. Man kan ta ett plaströr för elledningar (finns i bygghandeln) och böja det under en tid så att det håller sig böjt. Ändarna sticks ner i hållare av något slag. Jag gjorde klossar av tung alm med hål i som ljusstakar. Man kan också göra ljusmanschetter av oasis och sticka ner blad och blommor i. Vackra små buketter vid varje rad i kyrkan (om det ska bli kyrkbröllop?) gör också väldigt mycket till trivseln. Fråga Lena Björk i hemma.nets festsal om fler bröllopstips! Lycka till! Gunnel
Peztis: *s* ja det är samma sak.... kostar runt 50:- på appoteket för en falska.
Sätt in ett foto på ditt alster, det är alltid skoj!
Jag har en bild på kransen precis när jag gjort den!! Har nu varit ute o plockat lite nya grenar o ställt dom i vattnet med glycerinet. Spännande o se hur det blir! Men var kan man köpa sånt där syltparafin?! Vill bevara lite nypon och rönnbär!
Finns överallt, ICA osv. Kolla där det finns socker, sirap osv.
Ok Peztis ska kolla det! tack!
Bilden i ditt galleri är jättefin, dvs kransen är jättefin! Förstår att du blev purken när den skrumpnade ihop.