• Kärnan

Tips på lite nyttigare smörgåstårta?

Så var det snart dags för dop. Först tänkte jag strunta i att bjuda på den traditionella och, i mitt tycke, lite tråkiga smörgåstårtan. Men efter lite diskussioner och funderingar kom jag på att det finns en orsak till att man serverar smörgåstårta vid dessa tillfällen. Det är ENKELT. Så efter lite diskussioner med svärmor kom vi fram till att hon ska fixa dessa. Hon är jättebra på det och har gjort det många gånger förut. MEN när vi började prata om vad som ska var i... började hon prata om majonäs och fet leverpastej, som tydligen inte är fet nog i sig utan som hon dessutom blandar ut med GRÄDDE...!!!
    Jag skulle vilja ge henne lite alternativ till nyttigare ingredienser.

Finns det nån som har nåt nyttigt recept eller några tips?

• Svar på tråden Tips på lite nyttigare smörgåstårta?
  • lobster

jag gjorde en jättegod alldeles nyligen... mums. blandade mjukost med creme fraishe i ett lager. hackade ägg å la emellan. leverpastejen tog jag inte. hade räkor på toppen med gurka, ägg ostrullar, citronskivor och sånt...

• lobster

lättmajonnäs kan man ha lite... inte den feta. då blir den för fet och det e inte gott.

• lilla tummelisa

Hej

Smörgåstårta blir väl aldrig helnyttig, men här är ett recept som är supergott. Lightprodukter går alldeles utmärkt att använda i den (20% vispgrädde och lättmajonäs, har ej testat fettfri majonäs men det kanske går att blanda lite)

4 polarbröd, stora runda (ej hönökaka)
    500g keso
    3 dl grädde
    2 dl majonäs
    1 burk räkor i lag
    1 pkt fryst dill

Vispa grädde och blanda i i majonäs, keso, dill och hackade räkor. Låt bottnarna stå över natten innan garnering.

Garnering

salladsblad
    10 skivor rökt skinka
    400 g skalade räkor
    gurka
    tomat
    vindruvor
    dill
    citron

• BirgittaR

Vi brukar göra en röra på tonfisk, crabsticks, röd lök, fettfri majonnäs och mini creme fraiche, salt o peppar. Jättegott, sen kan man toppa med lax tex.....

Svar på tråden Tips på lite nyttigare smörgåstårta?