• Twid

Garderobsblomman blommar?

hej!

Visste verkligen inte att garderobsblomman kunde blomma!! Den är jätte fin! Min här hemma blommar för fullt,har kommit 2 blommor till sen jag tog kortet!

är garderobsblomman någon typ av lilja? ser så ut på bloman? någon som vet?

http://www.familjeliv.se/krypin/twid/gallery/phppdvatw_thumb.jpg

om inte länken funkar finns bilden i mitt galleri!!

//Therese

• Svar på tråden Garderobsblomman blommar?
  • Clobberella

oooh så häftigt!
    De flesta växter har väl blommor även om de inte blommar i vårt inomhusklimat kanske.... men jag har aldrig sett en blommande garderobsblomma! Har du varit extra snäll mot den på siståne eller?

• Duckan74

De kan blomma rätt ofta man har tur. Mammas gör det flera ggr om året. Luktar mycket tycker en del, men väldigt gott.

• Clobberella

Hmmm.. våra kanske är olyckliga?

• Monstermamman

Häftigt!
    Det har jag aldrig sett tidigare, måste börja sköta om min lite mer då så kanske den också blommar.
    Din var så fyllig och fin, min är bara en par-tre låååånga stänger som hela tiden står och väger och hotar med att trilla omkull.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Duckan74

Näe, korkade jag!! Läste fel, porslinsblomma var det jag hade i skallen. Sorry, glöm mitt inlägg!!!

Ps NovaLee är en riktig sötis! Ds

• Ankianka79

sv.wikipedia.org/wiki/Zamiakalla

Kika här så får du lite mer information. Zamioculcasen tillhör familjen Kallaväxter.

De kan blomma rättså lätt, om de står i bra läge och inte är för unga. Oftast ställer man de ju rätt mörkt för att det är en av få växter som klarar det och då blommar den inte lika lätt.

Men visst är det kul när man får växter att blomma!

• isisisis

Jag arbetar med växter om dagarna,och är trädgårdsutbildad.
    Jag klipper bort "blommorna" när de kommer!
    De tar bara näring av växten,och faller inte bort sedan av sig självt!
    Många tropiska växter blommar då de är på väg att dö!
    Det är det sista hoppet,så blommar de för att föra sina gener vidare!
    Det är inte alltid när växten mår bra altså,som den blommar!

• Ankianka79

Isisisis- I yrket klipper jag också av blommorna, men som privatperson är det nog kul att de blommar! Denna växten är så tålig så den överlever blomning efter blomning.
    Men det är som du säger, för en del så är det sista hoppet att blomma!
    Men en del tycker jag blommar extremt mycket hela tiden, de måste leva på en skör tråd.

• Twid

oj då så då kanska min är på G att dö? men den som växer så fint nu!? verkar må kanon bra!! blir ju ledsen om den dör!! men ser defenitift inte ut som den ska göra det!

kan tröste er med att jag gör inget speciellt för att få den att bli så stor! går en runda med vatten kannan nån gång ibland när jag kommer ihåg! och sen står den ju mitt i ett rum! fasst den får lite soljus ifrån fönstrena!  

okej kul att veta att det är en typ av kalla!! det hade jag ingen aning om!!  det är mycket onödigt vetande som jag inte vet än!!så jag kommer fortsätta fråga!haha!

• Clarenville

Mina blommade också i vintras, jag blev jätteförvånad! Jaghade tre stycken som blommade samtidigt. Kul att höra att det är fler som har garderobsblommor som blommar! Ingen jag har pratat med har hört talas om att de kan det....

• FlickanMin

Min gaderobsblommor blommar också...
    Men jag undrar varför ska man klippa bort blommorna för...
    När min orkidé blommar inte tusan tänker jag ta bort blommorna, jag längtar ju ihjäl mig efter dem....

• Ankianka79

Anledningen till att man kan klippa bort blommorna är att de tar kraft från växten, men det är absolut inget man behöver göra.

Vissa växter odlar man för grönskans skull, tex garderobsblomma och vissa för blommornas skull, tex orkidè.

Jag jobbar med växter som står ute på företag och besöker dem en gång i månaden och då brukar jag klippa bort blommorna, för när jag kommer tillbaks nästa månad är de vissna och tråkiga.

Men som "privatperson" är det ju kul att det blommar!

• isisisis

AnkiAnka.Har du börjat få några bortfall än?
    Själv har jag börjat byta lite sånt som kommer att rasa....
    Skönt att vara ikapp innan det blir för mycket!
    Men värst är det framåt våren tycker jag.Samma för dig?

• Ankianka79

Isisisis- Just nu slipper jag allt som heter ras och måste bytas! Än så länge är jag mammaledig, men ska börja jobba 1 februari igen och får se då vad man får att göra...

Men jag håller med, tidig vår är värst, de som inte klarat vintern rasar då. Men sen vår, då har det vänt, då får allt nytt liv igen!

• Twid

hej blom experter!!

jag planterade några passionsfrukt kärnor för ty2 tårsen! och den har nu blivit jätte stor! och skulle behöva en ny kruka..men är så rädd att den ska dö när jag byter jord för det har hänt=( har ni något tips på hur jag ska byta tillstörre kruka!?

är det som med citrus träden att man inte får ta för stor kruka? för jag har ett lime träd och ett citron träd och dom frår man inte byta till förstor kruka för då kan den bli chokad och dö.. är det likadant med passionsfrukt!??

• Rockmama

Har också ett part Zamiakallor som blommar till och från men blommorna är inte alls fina, ser ut som en karikatyr av liljor tycker jag. Efter att ha läst isisisis inlägg kommer jag klippa bort dem men jag tror definitivt inte dessa är på väg att dö. De är helt enorma och växer ur sina krukor gång på gång (från början var det en växt men jag har fått dela den flera gånger).

Svar på tråden Garderobsblomman blommar?