• Mmmajsan

Enkel fisk till middag?

Ikväll ska jag göra fisk till middag har jag tänkt...och har hört så många säga att det är så enkelt och går så fort! Bara att stoppa in ett torskblock i ugnen - och svisch! - så har man en jättegod fiskmiddag!
    Men mer då?? Vad mer ska på fisken? Kryddor? Grönsaker? Creme fraiche?
    Och hur länge i ugnen, vilket gradantal?

Jag blir jätteglad om någon vill dela med sig av sitt enkla fiskrecept till mig!

Tack på förhand!
    /M.

• Svar på tråden Enkel fisk till middag?
  • Birgitta2

Det finns en färdig påse från Knorr eller Blå Band som heter Fransk Fiskgratäng. Det pulvret blandar du enligt påsen (med smör och sånt). Blandningen som är jättesnabb och lätt att göra, häller du över ett torskblock eller torskportionsbitar i en ungsform. Och så in i ugnen. Den är dödsgod! Serveras med potatis och sallad. Allt du behöver veta om tid och grader etc står på påsen!

• mammas älskling

MItt bästa torkrecept:

Ett torskblock
    1 paprika
    2 tomater
    2 vitlösklyftor
    matgrädde
    riven ost
    basilika

Ta lite flytande smör i botten av en ungsform. 
    lägg torkblocket i mitten av formen.
    Hacka paprika och tomat lägg i kanterna till sammans med  den pressade vitlöken.
    Salta, peppra (vilökspeppar använder jag) 
    Lägg på den rivna osten på  fisken häll över matgrädden. både på fisken och runt om så att grönskarena också blir täckta...
    Sista är att du tar basilika över det hela.

Till detta serverar jag alltid hemmagjort potatismos

• lobster

torskblock??? ja det funkar väl om man gillar det (inte jag) annars ett tips... köp färsk fisk i fileer (om du inte har lust att fileea själv) från fiskhandlaren. kolla vilken fisk som ligger bra till i dagspriser. stek den, krydda med goa kryddor, ha en god sallad till och poatis. kall sås (köpt eller hemgjord) är jättegott. Brukar göra kall sås av youghurt citron, örter och lite salt och peppar. Så gott...

• Hannah76

Läggisken tinas (eller iaf halvtinas) i en ungsform, på med salt o peppar (eventueller lite dill) o sen på med folie. In i ugnen ca 15 min i 225 grader. Ta ut ur ugnen, häll eventuellet bort ite av vätskan ur formen. Blanda creme fraiche (en eller två burkar)med dill, salt o peppar. Bred över fisken, in i ugnen igen i 10 - 15 min. Servera med sallad potatis/mos/ris. Min dotters favvo..*L*

• CuteElliz

ett annat tips:

ta lax o stek...

krydda dem lite granna me kött och grillkrydda

bara lite...

o sen severar du me klyftpotatis o örtsås från blå band...

snabbt o gott...

vill man inte ha potatis kan man ta pasta också...

• Andrésmamma

Man kan köpa laxfiléer när det är billigt och slå creme fraish över med salt, peppar och lite gräslök och purjolök i - blir smaskigt i ungnen på 200 grader i 20 minuter.

• Lilla Pe

Tipsade i en annan tråd om en fiskgratäng som jag "hittat på" och som är jättegod sådär till vardags!

- Tillaga fryst fiskblock, typ sej el torsk i ugn enligt paket.
    - Gör potatismos på pulver, en påse.
    - Tina ca 1 dl räkor, skala.
    - Koka ca 8-10 buketter broccoli, skär upp i småbitar och blanda med det färdiga moset.
    - Bre ut broccolimoset runt fisken i ugnsformen.
    - Strö ut räkorna på fisken, bred över creme fraiche smaksatt med tomat och basilika (Arlas färdiga med smak).
    - In i ugnen 225 grader i ca 10-15 minuter, eller tills såsen puttrar och moset får lite färg på topparna.

Tomatsallad till tycker jag är gott!

• Andrésmamma

ja just det - kall sås till fisk kan göras så här:

Vispa grädde 1 fpkning - hårt!
    Blanda i några matskedar majonäs - efter smak och tycke
    salt, peppar och gräslök

Jammy!! Jag brukar ibland sätta i lite stenbitsrom om jag har hemma. Ser lite kuligare ut då.

• Mickis74

1 pkt torsk
    2 burkar creme fraiche
    1 påse riven ost
    1 stor burk champinjoner el. räkor

Dela fisken i mindre bitar och lägg i en ugnsform.
    Salta och peppra lite.
    Förstek i ugnen i ca 10 minuter, 200 grader.

Blanda ihop cremefraiche, ost och champinjoner/räkor till en röra.
    Bred röran över fisken.
    In i ugnen i ytterligare 30 minuter, 200 grader.

• annca

I botten på en smörad ugnsform: tinad bladspenat.
    På det fisken, ev lite räkor, peppar, lite salt, några droppar citron.
    Över alltihopa hollandaissås, keldas citronsås eller ostsås
    .
    In i ugnen i 200 grader tills fisken är genomkokt!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Cassiopeja

Jag föredrar Hoki - godare än torsk och så gör man en insats för torsken också, som ju håller på att ta slut. Men det smakar ungefär som torsk.

Här är mitt favoritrecept, supersnabbt, enkelt och gott!

Sätt på ris.

Skär ett tinat block hoki i tärningar.

Slå i en förpackning matlagningsgrädde i en gryta, smula ner en fiskbuljongtärning och pressa i en halv citron. Låt koka upp och red av så det blir lite tjockare. Lägg i fisken och strö över dill efter behag. Låt småkoka ca tio minuter under lock eller tills fisken känns färdig. Smaka av med salt och peppar.

Servera med riset och gröna ärter

Maria & Eira 060115
  • Mmmajsan

Oj, vilka många recept!
    Tacktacktack!

Jag ska ta Hoki istället för torsk, det låter bra!
    Fiskhandlare finns inte i vår lilla stad, man får ta det som finns på lokala Hemköp (som inte har färsk fiskdisk). Dessutom ska maten lagas med en ivrig kille på 1 år och 10 mån, som gärna vill hjälpa till lite för mycket - minimitid vid spisen är alltså att föredra och mat som "lagar sig själv" i ugnen...

Jag tar era idéer och spinner vidare på dem, tror jag... Räkor är t.ex. ingen hit i vårt hem, så då kan man ju ersätta med t.ex. svamp, purjo eller annan grönsak, det blir bra det!

Tack alla, återigen!

• annca

>Dessutom ska maten lagas med en ivrig kille på 1 år och 10 mån, som gärna vill hjälpa till >lite för mycket - minimitid vid spisen är alltså att föredra och mat som "lagar sig själv" i >ugnen...

Ja, detta känenr jga igen
    Fiskgratänger av olika varianter är bland de få saker Mathilda 20 mån kan tänka sig låta mig göra - då behöver hon ju bara låna ut mamma till spisen några minuter!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Missnööjd

Lägger till ett annat superlätt recept!

Lägg ett eller flera frusna fiskblock i en form. Häll över keldas ostsås (finns i 2,5 dl-paket) och in i ugnen i 225 grader i en timme. Färdigt

• IngGa

Fiskpaket! Lägg fisk i portionsbitr i folie. Tillsammans med lte parika, citron, morot. Lite vad man känner för, koka tillsammans med potatisen. Jättegott!

Svar på tråden Enkel fisk till middag?