• mamma på landet

Andfådd och hjärtklappning

Idag mår jag inte bra. Jag duschade på morgonen (ett stort besvär med min foglossning) och när jag kom ut märkte jag att jag var andfådd och hjärtat slog jättehårt. Jag tog mig uppför trappen och det blev värre. Sen la jag mig på sängen och väntade på att det skulle bli bättre, men det tog över en halvtimme innan jag vågade resa mig och klä på mig. När jag försökte innan det trummade hjärtat på...hela tiden var jag andfådd.

Vad hände? Är det mitt låga järnvärde? (110) Eller blodtrycksfall? Fast det svartnade inte för ögonen. Jag vet att det kan vara lätt att bli andfådd av att vara gravid men man ska väl kunna duscha?

Hoppas nån vet vad det kan vara. Jag är i v 19+6 med tvillingar. På torsdag ska jag på tillväxtultraljud, jag får väl fråga gynekologen då.

Usch, detta var läskigt.

• Svar på tråden Andfådd och hjärtklappning
  • Japp

Det kan även bero på för högt blodtryck, så vila mycket och fråga nästa gång vad det kan va. Är du mycket orolig så ring förlossningen och fråga. Kram

• nasselina

Hej!
    Så där har jag också fått och jag TROR att det beror på dåligt järnvärde, för mitt blodtryck är väldigt lågt. (och det ska vara bra har jag hört)
    Jag låg på 102 sist och det kan ta ett tag innan man får upp det igen trots att man äter extra järntabletter. För det gör du väl??
    Dina två kanske behöver extra järn då... så kanske en dubbelkur?
    Prata med din Bm som sagt.
    Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

• Förhoppningsfull

Jag hade sådanna symptom tidigt i graviditeten. Det började innan jag ens visste att jag var med barn, så jag blev såklart jätte orolig. Det satte igång när jag tex skulle cykla hem från jobbet, misstänkte något allvarligt hjärtfel. När jag fick plus på stickan bestämde jag mig för att det var något mystiskt grav. symptom. Mitt har blivit bättre, även om jag fortfarande får det lite grann. Har bra järnvärden, 145 vid inskrivningen och 127 i vecka 25. Så jag har ingen aning...

• mamma på landet

Tack för era svar! Jag tror också att det KAN bero på lågt blodtryck i kombination med lågt Hb. Jag har haft det under mina tidigare graviditeter, men jag tror inte jag har varit så pass illa däran tidigare! Det otäcka var att det tog en halvtimmes vila innan jag var ok igen. Men jag ska be att få kolla upp om det kan vara nåt av det ni nämnde!

Jag har tagit 1 Niferex från v 12 till 18 och försöker nu komma upp i 2 dagligen utan att magen totalt lägger av...

• mamma på landet

Tack för era svar! Jag tror också att det KAN bero på lågt blodtryck i kombination med lågt Hb. Jag har haft det under mina tidigare graviditeter, men jag tror inte jag har varit så pass illa däran tidigare! Det otäcka var att det tog en halvtimmes vila innan jag var ok igen. Men jag ska be att få kolla upp om det kan vara nåt av det ni nämnde!

Jag har tagit 1 Niferex från v 12 till 18 och försöker nu komma upp i 2 dagligen utan att magen totalt lägger av...

• irrbloss

Alla mina värden och tryck är väldigt bra, men jag råkar också ibland ut för vad du beskriver. Min barnmorska förklarar det med att det kan bero på att ens blodvolym ökar rätt kraftigt i samband med graviditeten. När det är dags att föda har man ungefär 50% mer blod i kroppen än normalt.
    Kan helt seriöst ligga på rygg i soffan och titta på tv, också börjar hjärtat bulta som tokigt. Det känns som om det nästan kommer att hoppa ur kroppen :)

• BellaH

Har precis blivit 50% sjukskriven för att jag får känningar av hjärtklappningar i princip varje kväll... Alla mina värden är bra i övrigt så läkaren på mvc tyckte att jag skulle ta det lugnare och skickade en remiss för utredning...
    Tycker att du ska prata med din BM om det kommer tillbaka - behöver ju inte vara nåt farligt men kan tyda på stress som inte är så bra!

• mamma på landet

Inte för att jag stressar...men läkaren sa idag att det i princip aldrig är nån fara.
    Tack för svaren!

Svar på tråden Andfådd och hjärtklappning