• EMYO

torka svamp?

Plockade massor med tratt kantareller i fredags, har lagt ut dem på brickor för att torka. Dom ligger luftigt.

Nu har dom börjat lufta starkt, lite rengöringsmedel nästan, luktar äckligt.

Vad kan detta bero på? Är svampen förstörd? Har aldrig torkat svamp innan och vet inte varför det blir så här.

Hjälp snälla, vill inte att svampen ska bli förstörd!!!

• Svar på tråden torka svamp?
  • Örebro tjej

se till så att du torkar svampen ordentligt! annars kommer den lukta lite skumt. har själv torkat svamp men tyckte aldrig att det var riktigt bra. smaken försvann och det blev aldrig riktigt gott! så nästa gång ska ja frysa istället... men lycka till du kanske lyckas bättre än jag gjorde...

• Sunflower

Om du har en varmluftsugn, så stäng av värmen och kör på fläkt Det gjorde jag och svampen torkade jättesnabbt! Ska tillägga att vi har såna proffsplåtar, som vanliga plåtar fast med massor av hål i.

Annars så har jag lagt ut dem på tidningspapper.

• Pokergirl

Konstigt att dom luktar, det har aldrig mina gjort. Om jag var du så skulle jag lägga dom på galler så att det kommer in luft underifrån, gärna på en varm plats, själv lägger jag mina ovanpå vår öppna spis - då torkar dom jättesnabbt.

• gabriella83s mamma

Jag använde tråd och hängde trattkantarellerna upp och ner.Torkade snabbt utan att lukta illa...Sen krossade jag svampen och hällde i en burk.Väldigt gott att ha när jag vill göra kantarellsås...

• Kalia

Hm... kan vara för att du har en plåt under? Att det inte kommer in luft underifrån. Jag torkar mina på tidningar. De brukar bli lite fuktiga men då bytar jag dem bara...
    Hoppas det löser sig!

• isisisis

Lägg dem på tidningar ,och sätt på en fläkt! Det är det bädta.
    Du ser om svampen blivit förstörd,då sjunker den ihop och blir mörk och blöt!

• Lms86

Jag hängde upp en nätkorg i fönstret och la dom där i. Dom torkade väldigt fort. Fast jag har iofs inte luktat på dom.

Svar på tråden torka svamp?