• jocer84

    0,5 p tillägg på högskoleprovet??

    Jag har hört att man får lägga till 0,5 p på högskole provet om man har barn över fem år. Kan detta verkligen stämma? Vilka regler gäller isåfall runtomkring? Måste man varit hemma med barn/arbetslös???

    Nån som vet??

  • Svar på tråden 0,5 p tillägg på högskoleprovet??
  • Vickan I

    För barn har jag inte hört, däremot fick jag lägga till 0,5 poäng för att jag arbetat heltid i 5 år.

  • Woman 73

    jag har aldrig hört talas om just det. Utan snarare är det så att man man får 0,5 poängs tillägg ifall man har jobbat ett antal år. Kan de vara det du tänker på?

  • Vickan I

    www.hogskoleprovguiden.se/hogskoleprovet.html

    Det gäller när man jobbat minst 5 år deltid. Läs länken. Detta för att det då anses räknas som att man skaffat sig "allmänbildning" genom de arbete man utfört. Högskoleprovet är ju ett allmänbildningsprov. Att man har barn spelar ingen roll för den poäng man får.

  • Petre

    Den tid man varit hemma med barn räknas, så om du varit hemma i 5 år så räknas det. Alltså bara den tid då man varit föräldraledig.

  • Karra1

    Har man barn över 5 år så får man 0,5 .... jag skickade bara in personbevis på min äldsta dotter och fick 0,5p i tillägg. Jag har iofs jobbat en del också, men skickade inte in arbetsgivarintyg på det.

  • jocer84

    Har en kompis som oxå fick 0,5 i tillägg för att ett av hennes barn var över 5 år och hon hade pluggat och haft csn innan.

  • Karra1

    Nej, man är inte smartare för att man fött barn, men är man smartare för att man jobbat 5 år?

  • jocer84

    Nej lite kopnstig regel är det ju. men det gynnar ju alla som har barn över 5 år i vilket fall

  • teddybjörnen fredriksson

    Som jag har förstått det är det inte barnets ålder som avgör utan den tid man varit föräldraledig räknas in i tiden man arbetat heltid. Åtmistone var det så för mig, jag fick skicka in både arbetsgivarintyg samt personbevis på mina barn för att få ihop 5år.

  • Petre

    Karra1 - Hm.. Det är iaf bara den tiden man varit hemma med barnet som räknas. Men det enda sättet man styrker det är genom personbevis, så jag antar att de trodde att du varit hemma med barnet i fem år om det var de enda intyg du skickade in.

  • Karra1

    Jag vet flera som gjort så. Iofs så har jag ju varit hemma i nästan 4 år med barn, och jobbat en hel del också, jag frågade faktiskt vhs om jag skulle skicka in arbetsgivarintyg, men de sa att det räckte med personbevis.

    Egentligen så spelar det ingen roll. Jag tror att man utvecklas som människa varesig man jobbar i 5 år eller är föräldrer i 5 år.

  • Petre

    Karra1- nä det spelar ju inte så stor roll. Men så står det i reglerna iaf. Och det kan ju finnas gånger då föräldrar inte bott med sitt barn, trots att de har barn som är 5 år. Det är väl det de vill undvika. För bor man med sitt barn så har man ju endera hand om barnet eller arbetar. Och då blir det ju 5 år hur som helst.

  • nnnnnnnn

    Denna tråden är asgammal och inaktuell.
    Tydligen togs tillägget bort 2008, så det är resultatet på HP som gäller för att söka högskolan, man kan inte få extrapoäng.

    VHS var verket för högskoleservice. Dvs de som handlade ansökningar till högskolan. Numera är det Universitets- och högskolerådet, som sedan januari 2013 ansvarar för antagningsstatistiken för sökande till högskolestudier.

    Så om man inte väcker en 13 år gammal tråd till liv, så slipper man läsa om hur det var för länge sedan.

    Det vore bättre att starta en ny tråd om du har frågor om högskolan...

Svar på tråden 0,5 p tillägg på högskoleprovet??