• jenn82

Mögel på vagnen, kan det tas bort?

Vi har aldrig använt vagnen speciellt mycket, men idag när jag skulle använda den såg jag att den möglat, rätt rejält. Gick att ta bort klädseln, men det var rätt krångligt och om dte inte går att tvätta bort så är det ju meningslöst att kämpa med det.

Vad tror ni, kan det gå bort eller är det bara att kasta och köpa en ny?
    (Kan ju tillägga att det är en sittvagn)

• Svar på tråden Mögel på vagnen, kan det tas bort?
  • Felicia 2006

Är det en ny vagn så hade jag gått tillbaka till affärn där jag köpte den o sagt till, för en vagn ska väl inte Mögla?

• kidA

personligen skulle jag ju aldrig använda en vagn med mögel på. har den väl möglat så måste ju sporerna sitta i tyget.

aldrig hört om en vagn som möglar...

men det är ju iaf starkt allergent o jag skulle aldrig våga ha ngt så känsligt som ett litet barn i en sån vagn.

♥♥♥den vackraste stunden i livet var den när du kom♥♥♥
  • Luddvar

Vår sulky har stått ute hela sommaren och vi upptäckte att det var svart mögel på tyget. Men det gick faktiskt bort i tvätten. Så försök iallafall tvätta är mitt råd.

• AnneSophie

Mögel kan väl fästa sig på vilken textil som helst i princip. Beror ju vart den står. Står vargnen utsatt, på ett tex fuktigt ställe så kommer ofta mögel som ett brev på posten.

Vagnklädslar ska kunna tvättas så kör den på låg temperatur och kort program, eller handtvätta. Ingen torktumling självfallet.

Ibland visslar det när vinden drar förbi...
  • jenn82

Vi köpte den på Irland så att gå tillbaks är ju inte nåt alternativ Den har stått i garaget där dte är rätt fuktigt så jag kan förstå varför den möglat. Självklart kommer jag inte använda den om möglet inte går bort, då är det ju bara att köpa en ny. Men går det mesta bort i tvätten och vi använder den max en gång i månaden, samt att det är en öppen sulky så är det ju lungt.

• kidA
    jenn82

"går det mesta bort"? du menar ALLT va?
    du inser risken du utsätter ditt barn för? att utvecklas astma o allergier för bra mkt mer än bara möglet. se till att du får bort ALLT. annars är det ju livsfarligt.
  • kidA

man väljer ju inte att låta barnen bo i rum med "lite mögel". varför ska de sitta i en sån vagn då?

• jenn82

SOM SAGT, den används max en gång i månaden, om ens det och inte mer än 10 min, sen lessnar hon på att sitta där. är det lite kvar så är det inte så farligt.

• kidA
    jenn82

spelar absolut ingen roll. små korta stunder räcker... kasta den helt o använd sjal eller sele istället då.
  • KäRinGa

Det fungerar bra att först skrubba med yes handdiskmedel på diskborste, och sen tvätta på 40grader....
    Sitter inte möglet rejält så borde det gå bort..

Annars fungerar klorin utmärkt, men lämnar eter sig bleka fläckar (klorin bleker ju tyget..)

Svar på tråden Mögel på vagnen, kan det tas bort?