• Lie76

Tyngd känsla och obehag 4 mån efter förlossning

Hade inte kännt av tyngd känslan man känner efter förlossningen på ett par veckor men nu är den helt plötsligt sedan en vecka tillbaka. Det känns som jag har något främmande föremål i underlivet, är det fler om känner att det kommer och går?

Har även fortfarande ont när vi har sex trots glidmedel och mycket försiktighet, det känns trist när lusten finns. vad kan det vara som gör så ont och har ni tips på vad man kan göra?

Tacksam för era svar då det känns trist att ha ont igen efter 4 månader sedan vår lillkille kom till oss

• Svar på tråden Tyngd känsla och obehag 4 mån efter förlossning
  • Lie76

Nej, det tror jag ej, har varit på efterkoll för ett par veckor sedan och då var allt ok

• BROCCOLLI

Ingen fara, så kände jag med efter bägge förlossningarna, och fick för mig att "hjälp, har jag fått framfall nu?" Men det är slidväggen som svullnar och "tittar ut" lite, frågade nämligen min bm på efterkontrollen!
    Jag slarvade ganska mycket med att knipa efter första förlossningen, kände då mer utav att det Hänger där nere. Men nu efter sonen fötts har jag knipit varje dag, har lärt mig att göra det när jag sitter i soffan på kvällen samt innan jag somnar i sängen, en bra rutin Och eftersom jag gjort det hela tiden så är det jättelätt nu Köp knipkulor om du tror det funkar bättre!

Men kontakta bm om du är orolig, kramar 

• BROCCOLLI

Och bm sade också att det är viktigt att knipa hela livet , för senare i livet när hormonerna i kroppen minskas/ändras kan slemhinnorna torkas ut och det kännas så då med, att det hänger ner (jag har för mig att hon sade så, för 6 mån sen).

• Lie76

kan det isåfall vara det som även gör ont när vi har sex? Jag vill ju ha ett fungerade sexliv snart

• BROCCOLLI
    Lie76 skrev 2006-10-16 17:07:09 följande:
    kan det isåfall vara det som även gör ont när vi har sex? Jag vill ju ha ett fungerade sexliv snart
    Ja det tror jag! Slemhinnorna är ju torrare med, så är det för mig och det är ju för att jag ammar, det kanske är så för dig med För mig gjorde det ont i början och gör det liteibland fortf, men vilken tur att det finns glidmedel för sådana som oss
  • MotherOfTwo

Har exakt samma problem med tyngdkänsla. Och det är precis som Broccoli skriver främre slidväggen som buktar ut.
    Jag kan tyvärr bara säga att för mig så har det tagit ett år med första barnet att känna mig bra och nu med andra barnet som är 8 månader så är jag fortfarande inte bra men det har blivit bättre.
    För mig är det viktigt att hålla magen i trim om du förstår vad jag menar för att inte förvärra obehagen.

Jag har inte ont vid sex så där kan jag inget tillägga.

Hoppas du snart blir bättre.

• Sante

Jag känner också en tyngkänslan i underlivet,vid ett tillfälle kände jag med fingrarna o det är nånting som buktar ut,när jag står upp o går försöker jag knippa hela tiden utan att släppa,lite jobbigt men man vänjer sig,imorgon träffar jag en BM som ska titta på den där fenomenet,jag har fått min son Isac för tre veckor sedan!

• majmia

Äntligen nån med samma problem. Känner precis som ni.Nästan som nåt skaver. Sydde bara två stygn när jag födde och är nu 4 mån sen och har inte förstått varför det fortfarande inte känns bra. Tittat i spegel och då är det precis som slidväggen är svullen och buktar ut. SEx har vi haft tre ggr och går bra när det sker, men får jätteont i flera dagar efter. Nu är det över 2 mån sen sist, gruvar mig. Men jag ska erkänna, har knipigt jätte lite.....
    Var på step up för ett tag sen och fick då oxå denna obehagliga känsla.

• Sante

Vill tillägga att det har blivit värre o det är nånting som bukta ut som är mer runt?hur känner ni era obehag?
    Jag vill gärna trycka in "den där" men det går inte,skulle träffa BM i förra veckan men tiden ändrades till denna vecka,suck,bli lite orolig att det kan vara framfall???

• BROCCOLLI

Sante: Var inte orolig, framfall kommer inte så plötsligt, men om man inte kniper regelbundet så KAN man få framfall senare i livet = inte kul skulle jag tro! Men det är lustigt för jag känner också av att slidväggen buktar ut just nu, och min son är 8,5 mån . Jag vet med mig att jag har fuskat med knipövningarna, så jag MÅSTE bli ordentlig med det igen! Men vet inte om det buktar ut periodvis, alltså beroende på hormonomställningar osv i kroppen , så skulle det ju kunna vara!

Lycka till hos bm - och kniiip ordentligt

• Sante

Broccolli! BM undersökte mig idag o det var slidväggen som buktar ut,hon visade mig hur jag ska knippa!
    om en månad vill hon undersöka mig om det har blivit bättre!

• BROCCOLLI

Sante: Åh vad bra att du fick veta det Det känns inget vidare när det är så, så tyvärr får vi fortsätta kniiipa livet ut

• MotherOfTwo

Oj vill dom undersöka dig redan om en månad. Min BM verkar strunta blankt i mina problem. Och min dotter är ju snart 9 månader och jag har fortfarande problem.
    Skriv gärna och säg vad hon sa efter du varit där om en månad.

Lycka till!

PS Tänk på att knipa när du lyfter eftersom ett ökat buktryck förvärrar problemen.

• rara sara

Sante:

Vilken bra BM du verkar ha! Min sa typ ingeting, bara att det va normalt, tipsade ingenting om knipövningar så jag har slarvat en hel del!
    Det är först nu, 11 mån senare som jag börjat knipa på allvar eftersom tyngdkänslan kommit tillbaks senaste månaderna. har samma problem som ni övriga beskriver, nämligen att slidväggen ligger för öppningen.
    Hur känner ni er rent sexuellt? Jag har ingen lust alls att ha sex pga det här och det e obehagligt med beröring. Känns som känseln blivit 1000gr högre vilket inte alls e skönt!

• Sante

rara sara! det är bara 5 veckor sen som Isac kom till oss,så jag har inte tänkt på sex än!jag känner så stor obehag efter att jag har gått lite,det känns så att när jag sitter ner en stund så slidväggen trycks upp men sen när jag har gått lite så faller "allt" ner,hmmmm???känner du också så???

Svar på tråden Tyngd känsla och obehag 4 mån efter förlossning