• Salmiak6

Måste geggiga ögon vara ögoninflammation?

Min dotter på 20 mpn är sjuk i feber och förkylning. Dessutom är hennes ögon alldeles geggiga. Kan de vara det pga infektionen eller måste det vara den beryktade ögoninflammationen då de blir portförbjudna en vecka på dagis? Hur vet man?

• Svar på tråden Måste geggiga ögon vara ögoninflammation?
  • Suesmig

Min tjej brukar alltid få geggiga ögon när hon är förkyld. Hon är 1.5 år och första gången gick vi till läkaren som sa att det inte var någon fara då ögoninfektion brukar ögon vitan bli röd också och det var den inte på henne.

• anna01

Hon kan ha trånga tårkanaler, de hade min minsta pojke. De växer bort. Ring bvc i morgon och fråga.

• Förhoppningsfull

Min som har ocskå haft geggiga ögon vid förkylning. Det blir väl så eftersom de gnider in snoret i ögonen? Det trodde jag iallfall. Ringde till sjukvårdsupplysningen första gången det hände och de rekommenderade vanlig saltlösning. Så de trodde iallafall inte att det var ögoninflammation.

• Mumsemamma

Om ögonen är lite rödstrimmiga också och om det håller i sig i flera dagar, så skulle jag gå till doktorn för då är det en bakterieinfektion. Min lilla kille fick en salva utskriven som jag droppade i ögat på honom, salvan blev liksom flytande när den kom i kontakt med tårvätskan. Infektionen gick bort på ett par dagar.

• Salmiak6

Hennes ögon ser inte påverkade ut alls. Helt vita i ögonvitan. Men det geggar fortfarande. aNtar att det är förkylningen.

• Ciccilionaa

Min son har geggiga ögon. Var till doktorn i förrgår.

För mer än 1 vecka sedan fick han pencilin (flytande) mot öroninflammation samt nedre lutvägsinfekt.
    Han fick aldrig i sig sin penc, pga att han spydde varje gång han fick i sig den. Jäkligt jobbigt. Så jag ringde och frågade efter ngt annat, men de sa att det inte fanns ngt annat, så det var bara att forsätta,.... jaha tyckte jag= så han skulle alltså inte få behålla maten på 10 dgr heller= bra lösning?!?!?!!+

Så feberfri 2 dagar, tillbaks hem och nu även med ögoninfektion.

Gick till ny doktor som sa att det visst fanns alternativ, i tablettform!! Bravo! Så nu är vi inne på 3:e dagen pencilin och han har fått i sig allt.

Doktorn sa att han fick ögoninf. pga att kroppens imunförsvar var så nere att han "tog" åt sig det också, men sa att det skulle bli bättre med pencilinet och torkande, vilket det också har, men har fortfarande kvar, men är på bättringsväg!
    C

• Mumsemamma

bara nyfiken, vilka penicillintabletter fick du?

Svar på tråden Måste geggiga ögon vara ögoninflammation?