• Kleopatra II

Mysig restaurang i Budapest?

Någon som har något tips? Gärna någon romantisk/annorlunda/mysig och med typisk ungersk mat (helst i centrala Budapest).
    Tack, tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-08 13:15:17:
    Vi åker nu till helgen, härligt. Puffar därför upp tråden för att se om det finns någon mer som har någon restaurang att rekommendera....

• Svar på tråden Mysig restaurang i Budapest?
  • kassio

När jag var i Budapest med jobbet för någon månad sedan åt vi godast mat på restaurang Muzeum som ligger vid Nationalmuseum tror jag att det var. Men stället var tyvärr varken särskilt mysigt, annorlunda eller romantiskt.

• Kleopatra II

Tack ändå för tipset! .-) Vi ska vara där ett par dagar och behöver ju äta flera gånger. Och vi behöver ju inte ha det romantiskt varje kväll .

• Buggis

Restaurang Gundel! Åh så god mat.... Den har blivit listad som en av världens tio främsta restauranger. Dyrt för att vara i Budapest men hyfsat moderata priser med svenska mått mätt.
    Ganska lyxig, ett tips är att boka bord. Deras bakficka nere i källaren är också väldigt mysig.

En restaurang till som är riktigt bra ligger vid en av tunnelbanestationerna på ambassadgatan. Kommer just nu inte ihåg vad varken restaurangen eller stationen heter, men jag återkommer om det.

• Buggis

Ett litet tips när man går på "lokal" restaurang är att betala med så jämna pengar som möjligt och lämna dricks efter att notan är betald. Om man betalar med en stor peng är personalen plötsligt borta och visar sig någon kan de plötsligt varken tyska eller engelska alls!

• Kleopatra II

Tack Buggis för tipsen!! Jag kollade in Gundels hemsida och det såg jättebra ut. Ska studera den lite mer. De hade en interaktiv karta som jag inte förstod så mycket av. Vart ungefär ligger den? Centralt?

• Buggis

Njaaaa, inte jättejätte centralt. Den ligger liksom till vänster om Hjältarnas torg om man befinner sig i slutet av Ambassadgatan. Kanske en liten vägledning när du tittar på kartan. Det var ganska klurigt att hitta dit.

• Kleopatra II

Tack. Hjältarnas torg vet jag var det är. Är lite dålig på att komma ihåg avstånd, men sååå dyrt bör det väl inte bli om man tar en taxi från Saluhallen (vi kommer att bo nästan bredvid Saluhallen)?

• Buggis

Sverige Ungerska turistbyrån
    Birger Jarlsgatan 22
    114 34 Stockholm
    08-20 40 40 Må-to 9-16.30 lunchstängt 12-13
    to 9-12
    www.ungernturism.org

Jag vill åka tillbaka!

• Buggis

Nä, tror inte att det blir så dyrt faktiskt.

• Kleopatra II

Vi åker nu till helgen, härligt. Puffar därför upp tråden för att se om det finns någon mer som har någon restaurang att rekommendera....

Svar på tråden Mysig restaurang i Budapest?