• Lisapunktse

    Hur funkar det här med tvillingar?

    Genetiskt.
    Vem kan ärva osv. Är det bara tvåäggtvillingar man kan ärva?

  • Svar på tråden Hur funkar det här med tvillingar?
  • Mikaelin

    Vad jag har lärt mig är att man ärver förmågan att släppa två ägg av sin mamma,så ja tvåäggs är ärftigt.

    men jag funderra om inte enäggs är det också på något sätt....i min släkt så har vi en del tvillingar och alla är enäggs....ja,inte vet jag.

  • Skrutteruttan

    Enligt vad jag läst så är tvåäggstvillingar ärftligt, men det är enbart på mammans sida...pappan har alltså inget med en tvåäggsgraviditet att göra. Enäggstvillingar är enbart slump!


    Däremot är det så att en pappa som själv är tvilling kan föra vidare den egenskapen till sin dotter så att hon har större chans att få tvillingar. Jag har läst på ganska mycket om det här, men jag har också hört människor som påstår det motsatta, så jag vet inte riktigt...

  • Lisapunktse

    okaj:)
    pratade me min syrra om det, blev nyfiken bara:)

  • Tintan

    2-äggs är ärftligt från mammans sida
    1-äggs är en missbildning av ägget och är inte ärftligt


    Martina har 2 pyren i magen
  • tvillingar3år

    Hej vadå en missbildning??? Mamma till enäggs,...

  • Lorina

    Taget från: www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp

    Hur blir det tvillingar?

    När två ägg blir befruktade av två spermier blir det tvåäggstvillingar. I dessa fall får tvillingarna olika arvsmassa genom att olika ägg från modern smälter ihop med olika spermier från fadern. Tvåäggstvillingar är i princip inte mer lika varandra än vanliga syskon.

    Enäggstvillingar blir det när en spermie befruktat ett ägg och detta ägg senare delar sig. De två fostren, som då blir resultatet, får identiskt lika arvsmassa och blir mycket lika varandra.

    Generellt brukar man säga att i Sverige är cirka 30% av alla tvillingar som föds enäggs och 70% tvåäggs. Ökande genomsnittsålder hos kvinnan när hon föder barn ökar dock också andelen tvåäggstvillingar.

    Är det ärftligt att få tvillingar?

    Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

    En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

    Vem får tvillingar?

    Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.

    Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.

    Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.

    Hur vanligt är det att man får tvillingar?

    Tvillingar blir allt vanligare. 2004 var 3.2 % av alla barn som föddes tvillingar.
    Ökningen beror på IVF-behandlingar och på att kvinnorna blir allt äldre när de föder barn.

    Vad beror det på att det blir enäggstvillingar?

    Man vet inte varför det befruktade ägget delar sig och det blir enäggstvillingar.
    Ca 30-40% av alla tvillingpar är enäggs.

    Det finns en ärftlig tendens, att enäggstvillingar, i något högre grad än andra, själva får enäggstvillingar om de får tvillingar. Men man kan ändå inte säga att enäggstvillingar är ärftligt. Se ovan.

    Hur stor är risken/chansen att det blir två igen?

    Vi har tyvärr ingen statistik på detta men det finns en relativt stor chans att det blir tvillingar en gång till om man tidigare fått tvåäggstvillingar. Man bär på ett anlag att släppa flera ägg samtidigt.

  • Tvillingfarsa

    Som sagt, forskningen kring tvillingar och ärftlighet är ganska uttdaterad.

    Jag är av övertygelsen att enäggs är ärftligt både hos mamman och pappan. Missbildning, kanske det men dom kan också vara ärftliga i så kallade genetiska defekter.


    -V- Älskar Nathalie och Isabell -V-
  • Indratvillingmamma

    Andelen tvåäggstvillingar varierar kraftigt i olika delar av världen. Andelen enäggstvillingar är ganska konstant över hela världen. Detta borde tyda på att tvåäggs är ärftligt men att enäggs inte är ärftligt.

    Men vem som helst kan ha turen att vara utvald att få tvillingar

  • Dave The Brave

    Logiskt så är det ju bara på moderns sida som generna kan spela någon roll. Mannen bränner ju av ett par miljoner spermier så han satsar ju alltid på tvillingar om man så säger.

  • MiieRO

    Jag kan berätta att i mitt fall så e det på min pappas släckt så e varannan till var tredje enäggs tvilling...

    min pappa e enäggs och mina barn e enäggs... vet inte om det bara e slump att det e så i just vår släckt?? eller har någon mer samma??


    *Stolt mamma till oliver och robin 4 år..*
  • Black

    Rent teoretiskt så är enäggstvillingar en "missbildning" men inte i den bemärkelse att det är nått som är vanskapt. Men kvinnokroppen är ju egentligen gjord för att bara bära ett barn åt gången.

  • WiMe06

    Undrar lite över detta...
    Mina mostrar är tvåäggstvillingar. Som jag förstår det är det alltså inte så stor chans/risk att jag får tvillingar, eller??

  • Baby Doll

    Ja, vadå missbildning undrar jag också... :-/ (Har också enäggs)

    Tvåäggs tvillingar är ärftligt från mamman, enäggs tvillingar är svårare, och det ärver man inte. 

    www.mybabydolls.blogg.se 


    5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • TezzH
    WiMe06 skrev 2013-02-07 11:58:04 följande:
    Undrar lite över detta... Mina mostrar är tvåäggstvillingar. Som jag förstår det är det alltså inte så stor chans/risk att jag får tvillingar, eller??

    Din mormor hade alltså förmånen att få tvillingar, vilket ökar chansen/risken för sig att ha ärvt förmågan att släppa två ägg. I vissa släkter verkar det få i varannan generation, så då kan ju du ärva anlagen.
  • mandelblomma
    Skrutteruttan skrev 2006-10-16 19:49:31 följande:

    Enligt vad jag läst så är tvåäggstvillingar ärftligt, men det är enbart på mammans sida...pappan har alltså inget med en tvåäggsgraviditet att göra. Enäggstvillingar är enbart slump!


    Däremot är det så att en pappa som själv är tvilling kan föra vidare den egenskapen till sin dotter så att hon har större chans att få tvillingar. Jag har läst på ganska mycket om det här, men jag har också hört människor som påstår det motsatta, så jag vet inte riktigt...


    nu skriver du ju emot dig själv Flört
    Pappan kan visst ha med tvillingar att göra, genom att föra genen vidare till sin dotter.
    Han kan däremot mycket riktigt inte påverka sin kvinna så att hon blir gravid med tvillingar.
    Baby Doll skrev 2013-02-07 13:18:47 följande:
    Ja, vadå missbildning undrar jag också... :-/ (Har också enäggs)

    Tvåäggs tvillingar är ärftligt från mamman, enäggs tvillingar är svårare, och det ärver man inte. 

    www.mybabydolls.blogg.se 
    jo ägget delar sig på ett felaktigt sätt så en form av fel eller missbildning på ägget säger man att det är. Ett väldigt lyckat ett alltså Solig

  • Stjärnfall76
    tvillingar3år skrev 2006-10-17 14:33:34 följande:
    Hej vadå en missbildning??? Mamma till enäggs,...

    En trevlig missbildning, det är ju skithäftigt med enäggstvillingar, fascinerande. Men det blir för att det är fel på ägget
  • Stjärnfall76
    MiieRO skrev 2006-10-20 23:49:32 följande:
    Jag kan berätta att i mitt fall så e det på min pappas släckt så e varannan till var tredje enäggs tvilling... min pappa e enäggs och mina barn e enäggs... vet inte om det bara e slump att det e så i just vår släckt?? eller har någon mer samma??
    *Stolt mamma till oliver och robin 4 år..*

    Jag tror inte det är nån slump färg.
  • Dohgon

    tvåäggs är ärftligt från både mor och fars sida, men givetvis kan bara döttrarna få tvåäggstvillingar via sina gener. men sönerna kan föra genen vidare till sina barn osv osv.

    enäggs är en missbildning där ägget helt enkelt delar sig. men måste ju vara världens finaste missbildning =D

Svar på tråden Hur funkar det här med tvillingar?