• lilla mej

utändska körkort i sverige.

Hur har ni som har utländska partners gjort med körkortet?
    Får dom byta till svenskt om de har ett EU körkort?
    Min sambo har ju bara ett Nz körkort alltså inget eu körkort, måste han då ta ett helt nytt körkort i sverige om vi flyttar dit? Han kan ev få sitt körkort bytt till ett engelskt vilket gör att han har ett eu körkort.
    Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden utändska körkort i sverige.
  • mimi72

Har man eu-körkort gäller det i vilket eu-land som helst.
    Jag t.ex bor i Frankrike o har inte bytt körkort.
    Kan däremot inte svara pà om det gäller utanför eu.
    Kolla upp det med polisen i Sverige.

• Godis77

Hej

Körkort från icke EU-land gäller i ett år i Sverige, sedan måste man fixa svenskt körkort. Han måste då göra om hela proceduren, halkkörning, teoriprov och körprov.

Kolla in www.vv.se

• lilla mej

ojoj då blir det till att försöka få det bytt till ett engelskt då, för NZ och AUS kan få sina körkort utbytta till bittiska för dom är Commonwealth countries. Så om vi gör det kan han då köra med det föralltid i sverige?

• Lyxmorsan

Vet ej, har själv ett TYskt körkort, ej EU utan ett "gammalt" och jag behöver inte byta då dom tyska godkänns här o dessutom har man dom på "livstid". Enligt polisen behöver jag inte byta men dom rekommenderar det, så att jag är registrerad här, som det är nu så kan dom inte via datorn kolla om jag har körkort ifall jag glömmer det o dom kollar mot registret i en poliskontroll (hände mig nyligen, jag fick köra hem o hämta körkortet för att bevisa att jag ha ett och egentligen, sa polisen, hade dom inte fått låta mig köra hem ens men de var hyggliga...)

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Master J

Först: Är din sambo skriven i Sverige eller i NZ? Om han fortfarande är skriven i NZ, säger lagen att han måste byta körkort. En del länders körtkort godkänns för direkt byte här i sverige. Bla alla inom EU, men även vissa andra länders kk går att byta.
    Om han nu är NZ medborgare och inte kan byta kk, kan han hävda att han varit i hemlandet elelr annat land en period för att man åter ska börja ett nytt år. Hoppas du förstod innebörden. Det går att kringgå lagen effketivt och faktiskt lagligt... för mer exakta uppgifter skicka gärna ett mail så kan jag förklara ytterligare.
    mvh

• Master J

Först: Är din sambo skriven i Sverige eller i NZ? Om han fortfarande är skriven i NZ, säger lagen att han måste byta körkort. En del länders körtkort godkänns för direkt byte här i sverige. Bla alla inom EU, men även vissa andra länders kk går att byta.
    Om han nu är NZ medborgare och inte kan byta kk, kan han hävda att han varit i hemlandet elelr annat land en period för att man åter ska börja ett nytt år. Hoppas du förstod innebörden. Det går att kringgå lagen effketivt och faktiskt lagligt... för mer exakta uppgifter skicka gärna ett mail så kan jag förklara ytterligare.
    mvh

• lilla mej

ok tack för svaren.  Min sambo är inte svensk medborgare men Irländsk så han är ju eu-medborgare. Nz kan inte byta sitt körkort till svenskt utan måste ta alla prov i sverige igen vilket kan vara både dyrt och besvärligt. Men nu har vi fått reda på att personer från NZ kan få byta till ett engelsk och personer från AUS kan få byta till Irländskt... så vi ska försöka fixa ett engelsk till honom innan vi flyttar hem till sverige. Annars kanske det går att göra som du sa att få ett nytt år när han kört ett år på sitt NZ körkort....

Svar på tråden utändska körkort i sverige.