• Törnrosa82

Inte rumsren än *Suck*

Håller på och träna och gå ut med ena tiken som är 5mån men hon blir ju aldrig rumsren *Suck* hon får mat morgon/kväll då hon ej äter mycket annars. berömmer henne ute men lik förbaskat så pissar hon en del inne efter bara knapt en timme igen.
    Vatten har hon inte hela tiden heller då jag fått tips om det men vad ska jag göra? Det är jobbigt.

• Svar på tråden Inte rumsren än *Suck*
  • Emab

Håll ut...Vår tik var 7 månader när hon var helt rumsren! Är nog väldigt olika precis som med människor!

• Skogsjäntan

Vår valp är 16 veckor på torsdag. De senaste två veckorna har hon gnällt vid dörren när hon vill ut. Men som föregående skrev så är det olika per individ. Och idag så hade hon gjort både nr1 och nr 2 på ovanvåningen.

Jag tror det handlar mest om att inte ge hunden chansen att göra det inomhus. Man vet att efter lek, mat, sömn/vila, tuggande på ben osv så är det dags. Ut meddetsamma.

Ett annat tips som vi använder oss av är att dela av huset/lägenheten med grindar så att man får mer uppsyn och att hunden inte springer omkring och okynneskissar. Och att ha vovvsingen i en hage som man bäddar som dess säng på natten. På så sätt kissar eller bajsar den inte på natten för den vill ju inte kissa i sin säng och den kommer ju inte ur sin säng heller eftersom man har hage.

• Skogsjäntan

"Vår valp är 16 veckor på torsdag. De senaste två veckorna har hon gnällt vid dörren när hon vill ut. Men som föregående skrev så är det olika per individ. Och idag så hade hon gjort både nr1 och nr 2 på ovanvåningen." Med det menar jag att det kan gå i perioder med, glömde säga det.

• frulan

Är det en stor eller liten hund? Kan det vara löp på gång? UVI?

Tänk på att en hund inte kan hålla sig förrän den är runt 4-6 månader beroende på ras.
    Kommer det så kommer det

Vad gör ni när ni går ut?
    Om man alltid rastar på samma ställer känner hunden sig trygg där och träningen går lättare.
    Går man runt för mycket blir det för mycket intryck för hunden och den pinkar i det trygga hemmet i stället.

Det kan ta lång tid att få sin vovve rumsren.
    Enda knepen är väl att kämpa på och komma ihåg att aldrig banna när h*n pinkar inne (inte för att jag tror att du gör det).
    Då är det lätt att vovven gömmer sig inne för att göra sina behov. H*n fattar inte att det är fel ställe att pinka på, de förstår bara att det är fel att just pinka.

Lycka till

• enlitenbitkaka

Vår hane blev HELT rumsren runt 5mån....lika så hans syskon.
    Finns liksom inga kompromisser...ut MINST en gång varje timma! Lekt? ut! Sovit? Ut! Ätit? ut!...det enda som funkar...vi körde regeln att aldrig ge mat efter 9 och inget vatten efter det.

• StarDust84

När jag skaffade min hund så hade jag turen att kunna vara hemma dem första veckorna så hon blev rumsren fort. Men jag fick tipset att lägga ut tidningspapper så hunden kunde gå dit och sen att flytta det närmare och närmare dörren så hunden tillslut skulle förstå att det var ute man skulle göra sina behov. Vet inte om detta funkar eftersom jag aldrig behövde testa det men det är ju kanske värt att testa.

• Lantismamman75an

Men snälla nån, min goldentik blev inte rumsren förrän 9 månader.5 månader är den ju fortfarande bebbis!! Ha tålamod!!

• Eliin

jag har hört att man INTE ska uppmuntra tidningspapper för då är det ännu svårare att få dom rumsrena.

• SusanneSJ

TS:
    Vad har ni gjort/gör ni för att träna hunden på att bli rumsren?

• bonus2

Båda mina hundar har inte kissat/bajsat inne efter 3-4 månaders ålder. Skulle nog blir lite orolig om den fortfarande gjorde det när den var 9-10 månader. Men det gäller väl att ha tålamod. Jag blev ALDRIG arg på mina hundar när de kissade/bajsade inne, även om det är svårt att hålla sig ibland när det händer ofta så slutar hunden inte kissa/bajsa utan gömmer sig istället, och jag tror inte att man blir gladare för gömt kiss/bajs som man kanske inte hittar direkt, än för det som ligger synligt mitt på golvet. Att ta bort vattnet tycker jag är en dålig ide´men det är bara min åsikt. Men lycka till och kämpa på.

• MissLinda

håll ut min hanhund var sju åtta månadar när han var helt rumsren.

• MissLinda

håll ut min hanhund var sju åtta månadar när han var helt rumsren.

• Mirris

Min lilla Ebba var drygt 10 månader innan hon "hajjade" att man inte gör inne!!

Nu har hon börjat löpa och då blir man lite extra nödig, så i förrgår kissade hon på rumsmattan *suck* Och när vi var hos en kompis igår så kissade hon i hennes kök!!!

Vissa hundar är som min o vissa hundar är näst intill rumsrena när dom föds
    Och min hund säger ALDRIG till heller.. jättejobbigt. Min gammelvovva gnydde om det var så att hon behövde ut extra.. men den här lilla.. hon bara sätter sig!

Jag hoppas det blir bättre med tiden.. är ju glad att hon slutat pinka i sonens säng iallafall!

Ett tag höll jag på o bli helt galen.. för då kunde vi ha varit ute och hon hade både kissat o bajsat.. men ändå 10 min senare så var hon bara tvungen att kissa i nån säng eller på nån STOR matta. Men efter första "löpet" (kan knappt kalla det för det höll i sig i ca 4 dar)runt 7 månader, så blev hon MYCKET bättre på att hålla sig!

Lycka till o fortsätt som vanligt att gå ut ofta, det ger nog med sig så småningom!

Svar på tråden Inte rumsren än *Suck*