• mindy73

C uppsats:Teori eller empiri?

Håller på med min C-uppsats. Teoridelen bygger mest på forskningsartiklar och i "empirin" har jag bland annat intervjuat en kommun.

Frågan är tillexempel: vid intervjun fick så jag en folder av henne med lite fakta om det jag skriver och på kommunens hemsida har jag ochså fått tag på två rapporter där företrädare för kommunen skriver sina resultat erfarenheter mm mm. Det finns en del material i detta.

Men hör det hemma i teoridelen eller emperidelen då? Rapporten ska ju jämföra och analysera teori och empiri, kommunrapporter är ju inte forskningsresultat precis men ändå ett resultat eller är det en sammanställning av empiriska erfarenheter????

• Svar på tråden C uppsats:Teori eller empiri?
  • Liveit1971

Jag skulle säga att det är sammanställning av empiriska erfarenheter. Dessutom kan man alltid ge den förklaringen i metod och materialavsnitten. Skriver själv c-uppsats just nu, så jag får väl önska dig lycka till!

• wera22

den information du får av respondenten är empiri, även om det är en folder etc etc...(det är ju ett komplement till intervjun)

det är viktigt att du skiljer på vad som är teori och empiri

• fröken april

Jag ställer en följdfråga: Vi har gjort en intervju för att få bekräftat det litteraturen säger. Sen gör vi en annan studie som är den impiriska. Nu har vi skrivit intervjudelen i litteraturdelen. dvs blandad hennes svar men litteraturen efetrsom det behandlar samma sak. Är det ok??? det blir ju väldigt konstigt att återkomma till samma sak igen...

• abby78

då är ni inne på en en analys skulle jag vilja påstå

• fröken april

fick ok av hadndeladre att blanda intervjun eftersom det bekräftar litteraturen dock ska vi noga försklara varför vi gjort så!!

man kan göra allt bara man talar om varför sa hon!!

• fröken april

just det hur är det med att lägga många citat på varandra, blir det trist??

• abby78

oftast brukar man säga att det räcker med ett citat för att förankra i den teori man valt..alltså ett citat för en del av en teori...

• Kanelflicka

där håller jag inte alls med abby78...Det finns ingen regel som säger så Om citat är väldigt deskriptiva och bidrar till att besvara frågeställningen ska man använda dem...

• abby78

Nej ingen regel men jag har fått höra av många att det oftast bli kaka på kaka och att det är bättre med ett bra citat än många... men jag antar att det är lite smaksak. Är rent generellt inte för ordbajseri när jag skriver utan försöker oftast få sagt det jag vill med få men bra meningar!!  

• maryestelle

Jag skulle inte kalla det varken teori eller empiri.
    För min del faller det under tidigare forskning eller forskningsbakgrund.
    En empirisk studie skall ju bygga på ditt egna insamlade material inte på någon annans. Om du skulle använda dig av det materialet som du fått, så måste du vara väldigt noga med att tala om vad du fått det ifrån. Du skulle även vara tvugen att skriva in det i din metod.

Svar på tråden C uppsats:Teori eller empiri?