• djur och natur

skötbord fästa i gipsvägg

hur fäster man ett skötbord i en gipsvägg??
    annars kommer det att tippa framåt. Gipsvägg är svårt att få fäste i.

• Svar på tråden skötbord fästa i gipsvägg
  • Ronsa

Man får ha plugg och ordentliga skruvar.

• Mjao

Hör på bygghandeln hur du ska göra, finns det ingen regel bakom gipset att fästa i?
    Finns speciell gipsplugg och gipsskruv, är nog något sådant du ska ha men hör med bygghandeln så får du ett bra svar.

• JejDii

Det finns ett sorts instrument som kan hjälpa till att hitta reglar. Jag skulle inte lita på varken plugg eller expanderskruv, ett skötbord är ju rätt tungt, plus en bebis som med tiden väger kanske uppemot 15 kilo innan du slutar med blöjor.

Be om hjälp att hitta reglarna om ni inte vet var de sitter redan...

• djur och natur

Tack för svaren!
    Jo, vi använda plugg och skruv en gång till gipstaket för att fästa en takfläckt, men vad tror ni hände...det som inte får hända...takfläckten ramlade ner från taket, så pluggarna med skruv hade inte hållt.
    Därför är jag lite rädd för att använda pluggar och skruvar. Men det var ju ett bra tips att försöka hitta reglarna, är reglarna gjorda av trä? vad är reglar för något? någon som vet hur man kan hitta reglarna?

• norgesessan

måste inte takfläktar skruvas i räglar? dom väger ju bly...Det stod på fläkten vi köpte till mina foräldrar iallafall..

• Squeezetoy

Du kan använda expandrar av molly-typ. De kan liksom inte åka ut. Fråga efter sånna i bygghandeln.

• JejDii

Jag tror trixet med "regelhittaren" är att skruvarna är magnetiska, och hittar man en rad magnetiska saker är det regeln med skruvarna.

För att fästa en gipsskiva behövs det nåt att skruva i, så först bygger man upp ett slags rutnät med trästolpar som man sen skruvar fast gipsskivorna i. Vill man sätta fast nåt på väggen bör man fästa i "trästolparna"; reglarna.

djur och natur skrev 2006-10-16 22:47:34 följande:
     Men det var ju ett bra tips att försöka hitta reglarna, är reglarna gjorda av trä? vad är reglar för något? någon som vet hur man kan hitta reglarna?
Svar på tråden skötbord fästa i gipsvägg