• Status Mamma

Krupp

vad är krupp? Hur vet man att barnet har det? Symtom?

Min dotter på 5 månader hostar mycket och vasst på nåt sätt. Hon äter bra, verkar pigg  för övrigt och har ingen feber.
    Har varit i kontakt med läkare, men så länge hon inte har feber så görs ingenting.

Idag har hon haft svårt att hosta upp allt segt slem och det låter som hon knappt får luft.

Vad gör man? Kan det vara krupp?

• Svar på tråden Krupp
  • Teskedsmamman

om hon får andningsproblem på natten så kan det vara krupp. Symtom är skällande hosta och andningsproblem som försvinner/lindras av kall luft och upprätt läge.

Det kan även vara förkylningsastma...

Vårdguiden säger så här:

Det börjar ofta som en vanlig förkylning. Typiska symtom är heshet och skällande hosta.  Det kan höras ett väsande ljud när barnet andas in.  Symtomen kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar. Barnet har låggradig feber. Symtomen går över efter en till fyra dagar.
    F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • Status Mamma

Skällande hosta? Hur låter det? Hennes är mer vass och hes på nåt sätt, eller det är svårt att förklara.

Vad ska man göra då om hon skulle få det? Är det farligt? Ska man uppsöka sjukhus?

• MamaKajsa

när man har krupp låter hostan som ett sjölejon ungefär.....ett väldigt skällande ljud. Går inte att ta miste på om man hör det. Första gången min son fick det hade jag bara hört den förklaringen....o det var så klockrent beskrivet när jag väl hörde hostan.

• familyfour
    Status Mamma skrev 2006-10-16 23:30:56 följande:
    Skällande hosta? Hur låter det? Hennes är mer vass och hes på nåt sätt, eller det är svårt att förklara.Vad ska man göra då om hon skulle få det? Är det farligt? Ska man uppsöka sjukhus?
    Har du hört en säl nån gång... lite så låter det.
  • Tintan

Våran son har haft krupp sen han var 1½ år, det är väldigt skrällande och torr hosta och hemskt hård....barnet får oftast panik av att det är svårt att andas ut luft.....
    riktig krupp kräver sjukvård då blir barnet väldigt påverkat och har jättesvårt att andas...
    Falsk krupp däremot är samma symtom fast mildare, men kan kräva medicinsk vård...våran son har en mixtur som vi ger honom vid anfall och om det är ett kraftigt anfall får han betapred tabletter (kortison)

Martina har 2 pyren i magen
  • familyfour
    Tintan skrev 2006-10-16 23:39:29 följande:
    Våran son har haft krupp sen han var 1½ år, det är väldigt skrällande och torr hosta och hemskt hård....barnet får oftast panik av att det är svårt att andas ut luft.....riktig krupp kräver sjukvård då blir barnet väldigt påverkat och har jättesvårt att andas...Falsk krupp däremot är samma symtom fast mildare, men kan kräva medicinsk vård...våran son har en mixtur som vi ger honom vid anfall och om det är ett kraftigt anfall får han betapred tabletter (kortison) Martina har 2 pyren i magen
    Har en son på 5 år som har falsk krupp vid var och varannan förkylning... Jag har alltid upplevt det som och fått det sagt till mig också att vid krupp har man svårt att ANDAS IN... Astma däremot ger svårigheter att ANDAS UT.
  • Teskedsmamman
    Tintan skrev 2006-10-16 23:39:29 följande:
    Våran son har haft krupp sen han var 1½ år, det är väldigt skrällande och torr hosta och hemskt hård....barnet får oftast panik av att det är svårt att andas ut luft.....riktig krupp kräver sjukvård då blir barnet väldigt påverkat och har jättesvårt att andas...Falsk krupp däremot är samma symtom fast mildare, men kan kräva medicinsk vård...våran son har en mixtur som vi ger honom vid anfall och om det är ett kraftigt anfall får han betapred tabletter (kortison)Martina har 2 pyren i magen
    Tintan: Den krupp vi pratar om när det gäller barn och förkylning är BARA falsk krupp = psuedokrupp... den äkta kruppen är difteri.

www.vardguiden.se/Article.asp
    F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • Tintan

helt sant jag som skrev fel...inandningen är den som är svår

• Tintan

ja det vet jag..

Svar på tråden Krupp