• Lyllo

Sushi och gravad lax?

Många av mina kompisar som varit gravida säger "nu får man äta sushi, det finns inga rekommendationer om att undvika det längre från Livsmedelsverket"

På Livsmedelsverkets sida står "Gravad fisk - Risk för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur. Nygravad fisk som tillverkats och hanterats hygiensikt tillfredsställande utgör mindre risk."

Men kan man tolka det som att RÅ fisk är ok, dvs sushi, och att bakterierna växer till vid gravning och förvaring?

• Svar på tråden Sushi och gravad lax?
  • Julia76

Jag skulle inte äta det, men vet inte vad som gäller..

• Blomsterlund

Man ska undvika de, bakterier blir då de gravas.
    Kan ätas om man just gjort det och vet hur det är tillagat.
    Man hettar ju aldrig upp laxen då man gravar tror det beror på de.
    läs på livsmedelsverkets hemsida där står det.

• lilaki

Ja, min systers barnmorska gav henne ok på sushi också!

Jag äter det glatt, men inte på vilket hak som helst, vill ha erfarenhet av stället så att man haft lite uppsikt över hur de verkar hantera råvaror och huruvida de har någon ruljans så man vet att fisken går åt och inte ligger och jäser i diskarna.. :)

• Smülschen

När ändrades det? Ska man inte undvika allt kött och fisk som inte upphettats till minst 70 grader (förutom inlagd sill)?

• Smülschen

Kollade på Livsmedelsverkets hemsida. Såhär står det:

För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus. Vanlig inlagd sill är riskfri (sur miljö).

Jag tänker i alla fall vänta med sushi några månader till, även om jag är riktigt sugen...

Kram alla!

• Lyllo

Är otroligt sugen på sushi Kan inte läsa mig till att rå fisk ska undvikas om man lägger ihop följande från Livsmedelsverket:

"I en del fisk kan det också finnas skadliga mikroorganismer"

"Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk."

"För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter."

"Toxoplasma gondii finns i rått kött, framför allt gris och får."

Svar på tråden Sushi och gravad lax?