• Ankianka79

Resa med 8-månaders

Hej!
    Ska åka iväg till Lanzarote i december och då kommer min son vara 8 månader. Är det någon som vill ge mig lite tips på vad man bör tänka på inför resan.
    En annan grej jag har tänkt på är hur lyckas man äta något på planet, när man ska ha en liten i knäet och det är så trångt som det är? Han kommer ju sopa ner allt på golvet!

• Svar på tråden Resa med 8-månaders
  • moje

Var till cypern när andra barnet var 8 månader o första 3 år.
    Det gick jättebra, hade med barnmat o välling. Hon sov i vagnen vid poolen o stranden. När vi satt på planet hade vid stort benutrymme så hon sov på golvet.

• Linnpinn

Vi ska åka till Kreta imorgon med vår son som är 7 månader. Jag kan återkomma med tips när vi kommer hem

• Ankianka79

Linnpinn- Ja! Det får du jättegärna göra!

• Lillfot

Vi åkte till Frankrike när Ivar var strax över 8 mån (nu snart 10 mån, så det är inte så längesen). Ta med leksaker er son gillar, gärna nåt nytt också som blir som typ en överrasknign! Näsdropper hade vi i innan start + napp.
    Mat hade vi gröt på burk som han fick, gott, smidigt och behöver inte värmas (glöm inte haklappen ). Rån, kex eller dylikt är också bra att ha.
    Om det går, så se till att er son är trött innan ni ska lyfta, då kommer han garanterat somna bum. Ivar somnade innan planet ens hade lyft, både ner och hem och sov ca 1/h. Somnade även innför landning båda gångerna. Ta med en tunn filt också, det kan bli lite uggigt på planet.

På själva resemålet upptäckte vi en sak som jag tycket var jätteviktig för Ivar! Han fick sin egen hörna på rummet (i vårt fall hade vi lagt 3 madrasser på golvet där vi sov och hans hörna blev hans madrass). Ditt kröp han och gosade när han kände att han behövde vara lite själv eller när vi kom hem efter en dag ute på stan, stranden, utflykte etc. Att skapa en trygg plats som barnet känner igen är jätteviktigt tror jag. Ta med några gosedjur/leksaker hemmifrån som din son känner igen.
    Annars, en bra och smidig vagn som går att sova skönt i. Vi åt ute flera gånger på kvällarna och då sov Ivar i den. Det kan ju vara kul att få gå ut även efter kl.20
    Sen var vi jättenog med att ha hans vanliga sov -och ätrutiner även om man ibland fick jaga ställen att värma mat och så på!

En annan sak som jag upptäckte med Ivar var att han sög in så mycket upplevelser och var så aktiv att han var v r å l hungrig vid alla målen! Vi hade tagit med gröt och en del burkmat hemifrån, den räckte knappt, så ta med lite extra av det din son gillar för det är ju inte säkert att det finns nåt liknande dit ni åker. I Frankrike hittade jag inte nåt som ens liknade gröt... däremot ersättning i chocklad, vanilj, jordgubbssmaker osv.!! BLÄ!

Hoppas du fick lite tips! Har du några frågor så är det bara att ställa dom

• Ankianka79

Tack så mycket Lillfot!

• lolloP

Vi var till costa del sol för 1 mån sen med vår då 8 månaders kille och det gick jättebra. Ska lite kortfattat ge några tips. vi hade m en cityvagn som lätt går att fälla ihop, gröt, välling o oparfymerade våtservetter hittade vi inte att köpa. Tog för övrigt med all mat. Blöjor köpte vi på tyska Lidl, vilka vi annars också använder.
    flygresan:
    barnvagnspåse måste köpas separat hos sterlings agent på flygplatsen. spara påsen till hemresan. vagnen fick checkas in på specialbagage och fick ej tas m till gaten (arlanda), men i Spanien gick det bra. En bärsele är då bra. Vi förbeställde mat på flyget (=barnmatsburkar), men hade även med oss välling, majsbågar och dessertburk i reserv. ta m nån leksak att roa barnet med, men vår föredrog taxfree katalog o tom kaffemugg, plus övriga medpassagerare som ständigt traska förbi var intressant. En filt som trygghet o det kan bli ganska kyligt på flyget. Våtservetter o påsar är bra att ha. Begär plats m extra benutrymme så kan ni bädda på golvet. Ät i skift, eller låna grannens/tom plats brickställ.
    I spanien:
    ett lakan m klädnypor hängde vi som solskydd för vagnen. På så sätt kunde vi röra oss mkt runtom. När han var trött så somna han i vagnen o älskade att titta på folk när han var vaken. det gick utmärkt att få burkmaten värmd på alla cafeer/restauranger. ha m en papperstallrik o sked. körde mkt färdigblandade välling för att slippa köpt/kokat vatten. Vi hyrde lgh så kunde vi micra, koka barnmaten när vi ville- enklare än hotellrum.

lite övrigt:

Ska ni åka taxi så finns ingen bilbarnstol!
    packa en liten sjukväska m alvedon, termometer, etc. Ta reda på var närmaste apotek, läkare ligger vid ankomst. Tog med stavmix o köpte mkt frukt som jag gav till mellis, efterrätt. Finns gott om färsk frukt att köpa. Köpte en liten uppblåsbar pool till bebisen som vi svalkade o tvättade honom i. tag m lakan m hemmadoft för att bädda i, kan även användas som solskydd i vagnen.

ta alltid med en extra barnmatsburk, blöja, etc på promenader. Kunde ibland bli längre än vad man planerat. Vi passade på att vandra längs stranden på morgonen innan solen börjat gassa, annars höll vi mest till vid poolen där det fanns gott om palmer som skuggade.

Detta är vad jag kan komma på i all hast. Är det ngt du undrar över är du välkommen att fråga i gästboken. Lycka till o ha en trevlig semester!!!

• Linnpinn

Är nu tillbaka efter en jättemysig vecka på kreta tillsammans med vår 7-månader gamla son. Hela veckan gick över förväntan, men ska försöka sammanfatta lite tips och inte skriva en reseberättelse

* Vi gav sonen näsdroppar innan flygresan på råd från bvc. Vet inte om det hjälpte men han verkade inte besvärad varken vid start eller landning.

* Som mat på flyget hade jag med sempers ätklara gröt på burk, som kan ätas kall. Dom hjälper till att värma mat på flyget men jag tyckte det var skönt att klara sig själv. Jag hade även med drickfärdig välling, smörgås och majskrokar.

* Som mat under själva vistelsen hade jag med en matburk per dag, grötpulver och vällingpulver. Vi bodde i lägenhet direkt vid stranden, så när det var dags för mat var det bara att gå upp till lägenheten och värma maten.

* Till mellis köpte jag frukt istället för att släpa tunga fruktpureburkar från sverige.

* Jag hade förbokat säng till jack så i sovrummet stog en resesäng och väntade på honom. Dock fanns det ingen bebiskudde så jag var glad att jag hade med hans egna kudde hemifrån som han även sov på i vagnen under dagarna.

* Jag hade med mig ett dl-mått och ett msk-mått till blandning av gröt och välling, det fanns inte i lägenhetens köksutrustning.

* I sverige måste man checka in vagnen på en gång. I grekland fick vi ha vagnen ända tills vi klev på planet.

* Vår son brukar vara vaken till ca 21 på kvällen och med lite smörgåsbitar som muta gick det utmärkt att ha med honom på restaurang varje kväll. Alla ställen vi var på hade barnstol så att han klunde sitta med vid bordet.

Känns som att det blev en hel roman det här Du är välkommen att fråga i min gästbok om det är något specifikt du undrar.

*glömde nästan...myggnät till vagnen! Bra på dagen då det fanns getingar på stranden i bland och mot knott och mygg på kvällen.

• gummisnoddas
    Linnpinn: tack så hjärtligt för att du delar med dig av er fina resa!!! Jag har följt tråden lite, eftersom vi ska åka med vå åttamånaders till Gran Canaria den 15 nov. Nu blir jag jättepeppad och lääääängtar!! /Fia

Jo förresten! var det vanliga "barnnäsdroppar" från apoteket, typ nezeril?
  • Linnpinn

japp, vi använde nezeril för barn

Svar på tråden Resa med 8-månaders