• Darling73

sliter och drar i bröstet vid amning!

Min 3veckors gamla son har börjat med "hyss" när jag ammar honom. På nätterna är det inga problem, tack och lov..men annars. Han börjar jätteduktigt att suga som han ska, med grepp och allt. Men sedan, efter en stund så börjar han dra i bröstvårtorna med munnen, han håller i och drar bort huvudet. Inte alla gånger hinner jag hålla emot hans huvud, och då gör det ju jätteont! Han bökar och drar och är allmänt "dum" mot mina stackars tuttar.
    Varför gör han så här? Någon som har liknande bekymmer?

//ont ont

• Svar på tråden sliter och drar i bröstet vid amning!
  • Jennie123

Ja, fast min son är 5 månader. När han är nyfiken på något annat i rummet så vänder han huvudet med bröstvårtan i munnen....*aj*. Antagligen är han väl inte så hungrig att han prioriterar käket utan distraheras av minsta lilla. Han klämmer åt med käkarna så mycket han kan och vänder sig bort. När jag skriker till så tycker han bara att det är roligt...*suckar*.

• Jossan

jonathan gör så enbart på kvällar han är 10 veckor ungefär och har hållt på i 3 veckor eller något vilket har fått mig att tro att jag inte har speciellt mycket mjölk i brösten på kvällarna så nu får han ersättning enbart innan han ska sova + ammning
    han gör nämligen inte så när jag vet att det finns gott om mjölk tex på morgonen eller natten utan bara på kvällarna

kram J

• Josefin

Min dottern gjorde också så för nån vecka sen och hon är 5 månder.Men nu verkar det vara över!

• niiina

Vet inte vad det beror på men jag tror att alla Mammor som ammar eller har ammat känner igen sig. Sånt bök kommer och går och är inget att oroa sig över.

• Isildun

Min lilla tös på tre veckor bökar oxå vid bröstet efter att hon har legat ett tag. Jag har upptäckt att hon har fått torsk i munnen så jag funderar på om det är därför hon gör så?! Bara att försöka stå ut antar jag.

• justina83

min lilla 13dagars tös gör oxå så precis innan hon har ätit färdigt. inte är det skönt inte!

• Lilla C

när min son var runt 4 mån var det samma sak. jag sa aj aj och avbröt ibalnd matnignen så att han skulle förstå. svårare om de är yngre.

• jesslin

Lillan är så ibland. Drar och hackar mot tutten. Hon är också 3 veckor.

• Kakmonstret

Jag har läst här att det är derasd sätt att stimulera produktionen. Genom att dar och slita. Fast om det stämmer viet jag inte.

• smulan76

Så höll Isac också på ganska länge. Det började omkring 1½-2 månader men det var inte vid varje måltid men ofta iallafall. Han sög jättehårt samtidigt som han tryckte bort bröstet med händerna, låg också och sparkade och boxades mycket.
    Det var absolut inga mysiga amningstunder. Kom aldrig på något som hjälpte utan han slutade till slut av sig själv. Så det är nog inget onormalt men det är himla jobbigt!!
    Min bvc-tant sa att det kunde bero på att hjan inte var nöjd med flödet, att han ville att det skulle komma mera liksom. Jag intensivammade i över en månad, drack amningste osv. Nu är han 4½ månad och det är oftast riktigt mysigt att amma!

• mejram

Här bökas det också titt som tätt - jobbigt, men jag överlever.

• Darling73

så jag är inte ensam om att få mina tuttar misshandlade vid nästan varje amningstillfälle....
    frågade BVC och hon sa att det var för att han hade ont i magen och inte visste vad han skulle göra just då..hmm..verkar ju inte som om det stämmer, för han visar ju inte på nå annat vis att han har ont så..tror mer att han kanske inte tycker maten kommer snabbt nog/behöver rapa/är mätt....så det är väl bara att stå ut så länge det går...*aj aj aj*...

tack för alla svar!!

//Darling73

• ElliotsMamma

MInson på 6veckor har gjort så hela tiden.jag tror att det dels bebor på att mjölken kommer fort,och att han allmänt är nyfiken på allt annat och "glömmer" bort bröstet.Jag brukar ta mitt finger i hans mungipa så att han släpper och får lugna ner sig,sen brukar han komma på att det var äta han skulle!
    Lycka till.

Svar på tråden sliter och drar i bröstet vid amning!