• jassikan

Tips på julklapp till 11-årig kille

Önskar förslag på julklapp till en 11-årig kille.

Han är hyfsat sportig av sig - spelar fotboll, handboll, åker vattenskidor och skateboard.
    Gillar också att läsa (lite spännande mysterier/deckaraktigt), lösa barnkorsord, titta gärna på tv/film, lyssnar på musik och spelar poker med kompisarna.

Förra julen gav vi honom ett pokerset med alla möjliga marker etc.
    Han fick en ny skateboard av sin farmor i födelsedagspresent. Och vi hade bland annat köpt skateboard-skydd (inte planerat samköp). De åkte på direkt, sen blev det åka av.

Han gillar att spela spel, tv och internet. Men vi vill inte uppmuntra spelandet då hans föräldrar har begränsat hans spelande sedan en tid tillbaka.
    Vanliga spel gillar han också.

Några speciellt bra böcker för den åldern? Filmer? Vanliga spel (fysiska)? Eller annat?
    Alla tips är välkomna. Känns som om jag har total torka på förslag själv just nu.

• Svar på tråden Tips på julklapp till 11-årig kille
  • piixelslyna

Hm, jag skulle nog kanske satsa på något roligt spel, alltså brädspel. BarnJepardy är så roligt!

Klubbor förgyller dagen
  • Rasmus och mamma

Kan en talbok vara något? Har han en mp3-spelare så kan han ju lyssna när han är ute också. Testa Narnia eller Sagan om ringen eller nåt sånt.

• jassikan

rauseus>
    Barnjeopardy kan kanske passa...

Rasmus och mamma>
    Jodå, han har en spelare - en ipod.
    Så det kanske kan vara något.

Narnia har han nog läst tror jag... Men Sagan om ringen har han nog inte läst, inget jag hört om i varje fall.
    Han slukar böcker som bara den, och det är ju bra.

• halstabletten

Gillar han att läsa är det "bättre" med läsböcker än med talböcker, tycker jag, för de bygger upp ordförråd och förmåga att stava osv betydligt bättre än vad talboken gör.

Jag skulle nog köpa en bok. Har han läst alla Harry Potter böckerna?

Kanske något tillbehör till ipoden?

En film om skateboarding?

www.cdon.com/main.phtml

Kanske någon modellsats, typ flygplan eller bil? Min syster gillade sådant i den åldern.

För att hitta bra spel skulle jag nog åka till en leksaksaffär och spana in sortimentet- det finns massor med bra spel. jag gillar personligen galenpanna och twister. Men det finns mycket annat som är skoj också.

• sådetblev

Gobblet är ett fantastiskt roligt spel om man gillar att tänka. Finns i junior-modell också, men han är förmodligen tillräckligt stor för att uppskatta den "riktiga".

Gillar han korsord så kanske en bok med sudoku eller kakuro kan vara någonting?

• jassikan

halstabletten>
    Jo, jag är väl mer inne på en vanlig bok. Just med tanke på att han kan lära sig mer av det än bara berättelsen.

Tror att han har läst ganska många av Harry Potter, men kanske inte alla. Får höra med hans föräldrar.

Tillbehör till ipoden- hmm... vad är hipt att ha, han har nog inga extra tillbehör så vitt jag vet (bara hörlurar tror jag).

Modellsats är bra! Det fick han en förra julen (av föräldrarna), och det pysslade han med. Tack för att du tog upp det, hade helt glömt bort det

Har tittat i div. leksaksaffärer på spel, men det svåra är att veta vad en 11-åring tycker är kul, därför är det kanonbra med tips

Maebel> Tack! Ska ta en titt på Gobblet, vet ej vad det är just nu.

Svar på tråden Tips på julklapp till 11-årig kille